Page 270 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 270

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 144
            6. ÜNİTE     : TÜRKLERİN İSLAMİYET’İ KABULÜ VE İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİ > 6.3. İslamiyet’in Türk Devlet ve Toplum Yapısına Etkisi
            Kavram       : Yesevilik
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Kavrama Becerisi

             Çalışmanın Adı                    İLK TÜRK TASAVVUF OLUŞUMU                            15 dk.
             Çalışmanın Amacı  İslamiyet’in kabulünün Türk devlet yapısında ve toplumsal hayatta meydana getirdiği değişimleri analiz edebilme.

            Yönerge: Aşağıda verilen bilgileri dikkate alarak soruları cevaplayınız.



                                      YESEVİLİK ve AHMET YESEVİ (ö. 1166)
              Hoca Ahmed Yesevî’nin kurduğu ve Orta Asya Türkleri’nin dinî-tasavvufî hayatında geniş tesirler
              meydana getiren tarikatın adıdır.
              Bazı kaynaklar Ahmet Yesevî’nin Batı Türkistan’daki Çimkent şehrinin doğusunda bulunan Sayram
              kasabasında doğduğunu yazmakta ise de bazı kaynaklar onun günümüzde Kazakistan sınırları içinde
              bulunan Yesi şehrinde doğduğunu kaydetmektedirler.
              Emir Timur, Ahmed Yesevî’nin kabrini ziyaret için Yesi’ye geldiğinde kabrin üstüne, devrin mimari
              şaheserlerinden olan bir türbe yapılmasını emreder. Birkaç yıl içinde inşaat tamamlanır ve türbe,
              camii ve dergâhı ile bir külliye hâlini alır.





















                                   Görsel 1: Ahmed Yesevî Türbesi
              Ahmed Yesevî, Hanefî bir âlimdir. Kuvvetli bir medrese tahsili görmüş, din ilimleri yanında tasav-
              vufu da iyice öğrenmiştir. Selçukluların zayıflayıp Harizmşahların kuvvetli bir İslâm devleti hâline
              gelmeye başladığı bir dönemde Ahmed Yesevî, Taşkent ve Siriderya yöresinde ve Seyhun’un öte-
              sindeki bozkırlarda yaşayan göçebe Türkler arasında kuvvetli nüfuz sahibi olmuştu. İnandıklarını
              ve öğrendiklerini çevresindeki yerli halka ve göçebe Türklere anlayabilecekleri bir dil ve alıştıkları
              şekillerle aktarmaya çalışmıştır.
              İslâmiyet’i Türklere sevdirmek, Ehl-i sünnet akidesini yaymak ve yerleştirmek başlıca gayesi ol-
              muştur. Bu öğreticilik vasıfları sebebiyle hikmetleri, bazılarınca lirizmden uzak ve sanat endişesi
              taşımadan söylenmiş şiirler olarak kabul edilmiştir.
              Sade bir Türkçeyle söylenmiş “Hikmet” adı verilen bu manzumeler ile onun tasavvuf yolu ve dü-
              şünceleri, dervişler ve müridleri vasıtasıyla en uzak Türk topluluklarına kadar ulaştırılmıştır. Yesevî
              tarikatının Türkistan’dan taşarak Horasan, İran, Azerbaycan ve Anadolu bölgelerine yayılması veya
              buralarda kurulan yeni tarikatlara kaynak olmasının en önemli nedeni şeriat ile tarikat düşüncesini
              kolayca uzlaştırmasıdır. Bu sayede Yesevîlik, Türkler arasında süratle yayılıp yerleşmiş, daha sonra
              ortaya çıkan pek çok tarikata tesir etmiştir.

                                                                                   Kemal Eraslan, Ahmed Yesevî


                                                                                                   267
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275