Page 272 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 272

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 145
            6. ÜNİTE     : TÜRKLERİN İSLAMİYET’İ KABULÜ VE İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİ > 6.3. İslamiyet’in Türk Devlet ve Toplum Yapısına Etkisi
            Kavram       : Yesevilik
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorumlama Becerisi

             Çalışmanın Adı                             YESEVİLİK                                  15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Türklerin İslamlaşma sürecinde Yeseviliğin katkısını kavrayabilme.

            Yönerge: Bilgi  haritasını kullanarak  aşağıdaki soruları cevaplayınız.

             Ahmet Yesevî, göçebe Türkler arasın-  İslami ilimlerin Maveraünnehir’deki  en   Ahmet Yesevî’nin “Hikmet” adını ver-
             da çadırdan çadıra koşarak İslamiyet’i   büyük merkezi konumunda olan Buha-  diği risalelerinin tefsirini yaparak der-
             Türk, Arap ve Fars dilleriyle hızla öğ-  ra’ya gitmiş ve Şeyh Yusuf Hemedani   vişlerine  İslamiyet’i  anlattığı  Divan-ı
             retmiş, gönüllere hitap eden tasavvufi   tarafından  dinî,  riyazi  ve  batıni  ilimler   Hikmet  adlı  eseri,  XII.  Yüzyıldan  gü-
             hikmet şiirleriyle, halkın inanç ve duy-  alanında  yetişmiştir.  İrşat  faaliyetlerin-  nümüze  kadar  devam  eden  Yesevî
             gu  birliğini  güçlendirmiştir.  Bu  irşat   de  bulunan  Ahmet  Yesevî,  Orta  As-  kültürünün  Türkistan’dan  Balkanlar’a,
             faaliyetleri ile Türkistan, Maveraünne-  ya’da  yaşayan  yarı  göçebe  Türkmen   Hindistan’dan  Anadolu’ya  yayılması-
             hir, Horosan ve Harezm bölgelerinde   topluluklarının İslam dinini kısa sürede   nı sağlayan çok önemli bir kaynaktır.
             tanınmıştır. Yeseviyye tarikatının yayıl-  ve  kolay  bir  şekilde  benimsemesinde   Eserin  başlıca  gayesi,  İslam  dinine
             ma alanı günümüzde Kazakistan, Öz-  önemli  pay  sahibi  olmuştur.  Ahmet   yeni girmiş veya bu dini henüz kabul
             bekistan, Tacikistan, Türkmenistan ve   Yesevî,  Türkistan  sufiliğinin  kurucusu   etmemiş  Türkler’e  İslâmiyet’in  esas-
             Volga  boylarını  içine  alan  Orta  Asya,   kabul edilmiştir.  larını, şeriat ahkâmını ve ehl-i sünnet
             Hindistan ile Anadolu sahası olmuştur.                        akidesini öğretmek, Yeseviyye tarikatı
                                                                           müritlerine tasavvufun inceliklerini, ta-
                                                                           rikatın adap ve erkânını telkin etmektir.



                               B                       B                        B
                             Yayılma Alanları  Hoca Ahmet Yesevi     Divan-ı Hikmet

             Değişik Türk                İ             İ              İ                Büyük Selçuklu
             illerine dağılarak                                                        Devleti’nin Sencer
             Yeseviyye tarika-                                                         Dönemi’ne denk
             tının öğretilerini                                                        gelmektedir. Bu dö-
             yaymış en meşhur                                                          nem din ve tasavvuf
             halifeleri; Muham-  B  Halifeleri İ  YESEVİLİK           İ  Dönem     B   propagandasına
             med Danişment                                                             oldukça elverişlidir.
             Zernuki, Süley-                                                           İslam dünyasında
             man Hâkim Ata,                                                            tarikatlar kuvvet-
             Baba Maçin, Emir                                                          lenmiş, tekkelerin
             Ali Hâkim’dir.                                                            sayısı günden güne
                                         İ             İ              İ                artmıştır.

                                 Anadolu        Tasavvufi Anlayış       Tasavvuf
                               B                       B                       B



             Yesevî dervişleri Anadolu’ya XIII. yüz-  Ahmet Yesevî yalnızca Allah’ın azap   Bir yönü ile İslami ilimlerin zirve nokta-
             yılın ikinci yarısında, yani Moğol istila-  ve gazabından korkmaya dayalı züh-  sı diğer taraftan ahlaki olgunluğu, ke-
             sı  sonrası  büyük  kalabalıklar  hâlinde   di tasavvufa değil; aynı zamanda ila-  mal sıfatları geliştirmeyi gaye edinen,
             gelerek muhtelif yöreleri fethedip bu-  hi aşka dayalı, bu sebeple de geniş   insanın  iç  dünyasını  imara  ve  kötü
             ralara yerleşmişlerdir.  Yesevî derviş-  bir hoşgörü ve insan sevgisine ağır-  duygularını tashihe çalışan bir anlayış
             leri Yesevî’nin vefatından sonra geçen   lık veren, her türlü benlik duygusunu   olarak algılanan tasavvuf  XII. yüzyıl-
             yarım  yüzyıl  zarfında  bütün  yazılı  ve   kınayan bir anlayışa sahip olmuştur.   dan  itibaren  ekolleşmeye  başlamış
             sözlü  tasavvuf  kültürünü  Anadolu’ya   Yesevî  yaşadığı  devrin  sosyal  ak-  ve  alt birimleri olan tarikatlar ortaya
             yaymışlardır.                   saklıklarını incelemiş, halkın yaşantı-  çıkmıştır. Bu dönem içerisinde Ahmet
                                             sından, günlük hayattan bahsetmiş,   Yesevî,  kendisinden sonra Yeseviyye
                                             bazı aksaklıklar için çözümler ortaya   adıyla anılacak olan bir tarikat kurmuş
                                             koymuştur.  Ayrıca  tasavvufi  hayat,   ve bu tarikat ölümünden sonra geniş
                                             tarikatların gerekleri, insan yaşayışı-  bir coğrafyaya yayılmıştır.
                                             nın temel gereklilikleri ayet ve hadis-
                                             ler ışığında şiirlerle ifade edilmiştir.


            İ : İlişkili, B: Bilgi
                                                                                                   269
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277