Page 22 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 22

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10              5

             3. ÜNİTE: Felsefenin Temel Konuları ve Poblemleri
             Konu         Din Felsefesi                                                         30 dk.

             Kazanımlar   10.3.5. Din felsefesinin konusunu ve sorularını açıklar.


              1. Yönerge   Öğrencilerin aşağıda verilen Tanrı’nın varlığı ile ilgili metni okuyarak soruyu cevaplamalarını
                      sağlayınız.

                Evrenin yaratılıp yaratılmadığı, Tanrı’nın ve ölümden sonra yaşamın var olup olmadığı konuları
            tüm insanlığın, bilimin ve din felsefesinin tartışma konuları içinde yer almaktadır. İlk çağlardan gü-
            nümüze kadar insan gökyüzünü merak etmiş, nasıl var olduğunu sorgulamış, ölümden sonra yaşamın
            nasıl olacağını merak etmiştir.
                Bu bağlamda ortaya konan görüşler farklı felsefe öğretilerinin oluşmasına vesile olmuştur. Tan-
            rı’nın varlığını kabul eden teizm ile Tanrı’nın varlığını kabul etmeyen ateizm arasındaki görüş farklılığı
            günümüzde de devam etmektedir.
                Tanrı’nın var olduğunu kabul eden yaklaşımlar kendi içinde farklılıklar göstermektedir. Bu farklılık-
            lar, Tanrı’nın evreni var etme amacı ile Tanrı’nın nasıl olduğuna ilişkin değerlendirmeleri içermektedir.
            Teizm, deizm, panteizm ve panenteizm, Tanrı’nın var olma durumunu farklı şekillerde ifade etmektedir.
            Teizm, Tanrı’yı evrenin yaratıcısı ve koruyucusu olarak görür; evrendeki her şey Tanrı’nın iradesi ile
            gerçekleşir. Deizme göre Tanrı evreni yarattı ama evrenin işleyişine karışmıyor. Panteizm, Tanrı ve evreni
            bir tutmaktadır. Panenteizm ise Tanrı’yı soyut, mutlak ve değişmez gibi yönleriyle evrenin üstünde;
            somut, göreli ve değişen yönleriyle de evrenin içinde görür. Ateizm ise Tanrı’nın varlığını kabul etmez.
            Agnostisizm, Tanrı’nın var olduğunun ya da var olmadığının kanıtlanamayacağını ileri sürer.
                Soru: Buna göre Hallac-ı Mansur’un aşağıdaki dizelerde dile getirdiği Tanrı anlayışı hangi
            görüşü yansıtmaktadır? Noktalı yere yazınız.
                Ben sevdiğim ve hayran olduğum oyum
                Sevdiğimde ben başkası değildir
                Biz bir bedende iki ruhuz
                Sen beni görünce onu görüyorsun
                Tıpkı onu görünce beni de gördüğün gibi.

                ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

              2. Yönerge   Öğrencilerin evrenin varoluşu ile ilgili aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplamalarını
                     sağlayınız.

                Evrenin sonlu olup olmadığı sorusu ilk çağlardan günümüze kadar merak ve araştırma konusu ol-
            muştur. Antik Yunan filozoflarından Platon, Timaios diyaloğunda kozmoloji ve doğa öğretisine ilişkin
            görüşlerini dile getirmiştir. Platon, evrenin en yüksek iyi olan Tanrı tarafından yaratıldığını ve düzene
            sokulduğunu ifade etmiştir. Evrenin sonlu olduğunu kabul eder. Platon’un öğrencisi Aristoteles de
            evrendeki hareketin kaynağı olarak Tanrı’yı gösterir. Aristoteles’e göre evrene hareket veren unsur Tan-
            rı’dır. 9. yy.da yaşamış olan İslam filozofu El- Kindî’ye (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi,26.
            cilt, s. 41) göre de evren öncesiz değildir, sonradan olandır. Evreni var eden bir başlatıcı var olmalıdır.
            Bunları var eden, kendi varlığı ile zorunlu olan sonsuz bir varlık olmalıdır. Bu varlık da Tanrı’dır.
                Giordano Bruno da evrenin sonsuz olduğunu vurgulamıştır. Bruno, Tanrı’nın doğada var olduğu-
            nu, evren ile yaşamın sonsuz olduğunu dile getirmiştir. (Prof. Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, s. 231, 232.
            Remzi Kitapevi yayınları)
                Evrenin var oluşu ile ilgili günümüzde yoğun bilimsel çalışmalar yapılmakta ve teoriler/kuramlar
            ortaya konmaktadır. Bu bilimsel yaklaşımlardan biri de termodinamiğin ikinci yasası olarak adlandı-
            rılan entropidir. Entropi, bir sistemdeki kayıplara sebep olan düzensizliklerin ve kararsızlığın bir ölçü
            südür. (Entropi, avys.omu.edu.tr). Entropi yasası ile evrenin başlangıcı ve sonu olduğu iddiası bilimsel



                                                                                                    21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27