Page 18 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 18

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10           4

             3. ÜNİTE: Felsefenin Temel Konuları ve Poblemleri

              Konu                                   DİN FELSEFESİ                             20 dk.
              Kazanımlar   10.3.5. Din felsefesinin konusunu ve sorularını açıklar.




             1. Yönerge
            Öğrencilerden aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplandırmalarını isteyiniz.


              TANRI FİKRİ VE FELSEFE
              İnsanoğlunun içinde yaşadığı dünyayı-hayatı anlama ve açıklama, aynı zamanda bu dünya içerisinde kendisine
              bir konum belirleme sürecinde Tanrı’ya olan inanç/inançsızlık büyük bir önem arz etmektedir. İnsanoğlunun
              fizikötesi ve aşkın âlemle ilişki kurmasının, dolayısıyla yaşadığı hayatı anlamlandırmasının temel araçlarından
              birisi olan dinler, Tanrı’nın varlığını kabul ederek onu insan ile ilişkilendirirken insan düşüncesinin ürünü
              olan felsefeler, bu konuda çok çeşitli ve birbirinden farklı tavırlar sergilemişlerdir. Dinler ve felsefi ekoller ele
              alındığında tarih boyunca insanoğlunun Tanrı ile kurmuş olduğu ilişki biçimlerinden en köklü ve en temelli
              olanı teizmdir. Felsefe tarihi boyunca Tanrı-evren ve Tanrı-insan ilişkisini belirlemede teizmin yanında deizm,
              panteizm ve panenteizm gibi farklı Tanrı tasarım ve tasavvurları ortaya çıkmıştır.
               •  Teizm, bütün varlıkların yaratıcısı olan bir Tanrı’nın var olduğuna inanan düşünce akımıdır.
               •  Ateizm ise tüm Tanrılara, ruhsal varlıklara, metafizik inançlara ve dinlere inanmayan, gerçekliği din   yo-
                  luyla açıklamayı kabul etmeyen bir felsefi düşünce akımıdır.
               •  Deizm, evrenin bir yaratıcı tarafından yaratılıp daha sonra bu yaratıcının insanı kendi başına bıraktığını
                  kabul eden bir felsefi akım ya da inanç biçimidir. Deizm, peygamberleri ve kutsal kitapları reddeder. Deizm
                  inancına göre Tanrı, evrene ve dünyaya müdahale etmemektedir.
               •  Panteizm ya da tüm tanrıcılık, evreninin bütünün Allah olduğunu ileri süren felsefi görüştür. Bu görüşe
                  göre her şey Allah’tır; biz insanlar, ağaçlar, doğa yasaları her şey Allah’ın parçasıdır. Panteizm’e göre
                  Allah evrenle özdeştir, ondan ne fazladır, ne azdır.
               •  Panenteizm, tanrının evren ve tüm varlıkları özünden yarattığı ve evrene aşkın, evrenin bilincinde mutlak
                  ve değişmez bir varlık olarak egemen olduğu inancıdır. Bu tanımlardan hareketle ilahi dinlerin teizm
                  düşünce akımını temsil ettiği söylenebilir.
               •  Agnostisizm, ilahi veya doğaüstü varlıkların bilinmediğini, bilimsel olarak ispatlanamadığı ve gözlem-
                  lenemediği sürece bilinemez olduğunu savunan felsefe akımıdır.
              Ateizm, teizme bir tepki olarak doğmuş; varlığını ve tanımını teizmden almıştır. Temelde teistik Tanrı anlayışının
              reddi olan ateizm, zaman zaman deizm, panteizm ve agnostisizm gibi birbirinden farklı felsefi ekollerin Tanrı
              konusuna farklı yaklaşımları ile karıştırıldığı için Tanrı’ya inandığı hâlde onu farklı şekillerde yorumlayan bazı
              kimseler ateist olarak nitelendirilmişlerdir.
              Fransız Devrimi ile temeli atılan ve insanı mitolojiden, hurafelerden ve dinî anlayışlardan arındırıp aklın emri-
              ne verme amacını güden aydınlanma hareketinin sonucunda batıdaki Hristiyan anlayış, yerini aydınlar arasında
              “doğal din” denilen deistik bir din ve Tanrı anlayışına bırakmıştır. Bu anlayışa göre Tanrı’nın insana bir lütfu
              olan akıl, insanın hayatını anlamlandırıp yönetebileceği tek araç olup o, ancak kendisine uygun olan inançları
              kabul edebilir. Bu anlayış bilimsel doğrular gibi dinsel doğruların da ancak akılla temellendirilmesi gerektiğini
              söyler.
                           Ferhat Akdemir, http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D00095%5C2005_18-19/2005_18-19_AKDEMIRF.pdf,  Bu etkinlik için düzenlenmiştir.

             1.  Din, insan ve toplum yaşamını nasıl etkilemektedir?
                 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


             2.  İnsanın Tanrı’nın varlığı ile ilgili düşünmesinin nedeni nedir?
                 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

                                                                                                    17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23