Page 29 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 29

6          FELSEFE 10                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



         4. Doktorlar, ateşli hastalıkları başlangıcında iyileştirmenin hiç de güç bir iş olmadığını, asıl güçlüğün herhangi bir
            hastalığı saptama konusunda yaşandığını söylüyorlar. Ama zaman geçip de eğer hastalığın farkına varılıp gerekenler
            yapılmazsa iyileştirilmesi çok güç oluyor. Aynı şey “devlet” için de söz konusudur. Çünkü herhangi bir yönetimde
            ortaya çıkma olasılığı bulunan aksaklık ve huzursuzluklar önceden saptandığında bu tehlikeyi önlemek daha kolay-
            dır. Ancak bu aksaklıkların herkes tarafından görülecek ölçüde filizlenip büyümesine izin verilecek olursa olayları
            kontrol altına almak için etkili çareler bulmakta zorlanılacaktır.
            Bu parçada devletin sorumluluklarının hangisinden söz edilmektedir?

            A) Eğitim seviyesi yüksek yurttaşlar yetiştirmek için politikalar geliştirme
            B) İşleyişiyle ilgili olarak yurttaşlarını bilgilendirme
            C) Varlığını sürdürmek için yurttaşlık bilincini güçlendirme
            D) Kendi yapısını sorgulama ve çıkabilecek sorunlara karşı önlem alma
            E) Kişi hak ve özgürlükleriyle ilgili uluslararası sözleşmelere bağlı kalma
            (2001 – ÖSS)

        5. Brian Redhead’a göre siyasal düşünce tarihi, belli bir soruyu yanıtlama çabalarının tarihidir. Soru aynen durmakta
           yalnızca yanıtlar değişmektedir. Verilen yanıtların başlıcaları şunlardır:
           - Çünkü, varlığım devletin varlığına bağlıdır.
           - Çünkü, devlet Tanrı’nın iradesidir.
           - Çünkü, devlet ve ben bir anlaşma yaptık.
           - Çünkü, devlet ahlaki düşüncenin gerçekleşmesidir.
           Buna göre siyasal düşünce tarihi aşağıdakilerden hangisinin sorgulanmasına dayanır?

           A) Bürokrasinin gereğinin
           B) Devlet-ekonomi ilişkisinin
           C) Devlete itaat nedeninin
           D) İdeal düzenin olabilirliğinin
           E) Bireyin devlet için vazgeçilmezliğinin
           (2003-ÖSS)


        6. Toplumsal düzenin yasal olması yeterli değildir; toplumsal düzen, aynı zamanda meşru görünmelidir. Bireyin, korku
          içinde yaşayan bir uyruk olarak değil, ikna olmuş bir yurttaş, özgür bir birey olarak toplumsal normları kendisinin
          normları diye algılaması da zorunludur. İnsanın bu normları içselleştirmesi, “rıza” ya da “meşrulaştırma” dediğimiz
          şeydir.
          Parçaya göre meşruluğun dayanağı aşağıdakilerden hangisidir?

          A) Düzeni sağlayan yasalar bulunması
          B) Normların bütün bireyler için bağlayıcı olması
          C) Normların benimsenmesi
          D) Bireyin isteklerinin göz önünde bulundurulması
          E) Normların başka toplumlar tarafından da kabul görmesi
          (2006-ÖSS)

       7. Platon, Sparta ile yapılan Pelopones Savaşları sırasında Atina kültürünün yıkılmasını gözlemler ve bunun etkisiyle
          ütopya için bir taslak olabilecek “Devlet” adlı eserini hazırlar. Benzer şekilde Roma’nın Vizigotlar tarafından yerle bir
          edilmesine tanık olan Aziz Augustinus, bu dünya yerine öteki dünyada bir ütopyadan söz eden “Tanrı Devleti”ni ya-
          zar. Thomas Hobbes, İngiltere’deki iç savaş sırasında sürgündeyken “Leviathan”ı yazarak barış ve refah içinde yaşayan
          bir devlet yaratmaya çalışır.
          Bu parça ütopyalarla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisini destekler?

          A) Mükemmel bir toplum oluşturulabilir.
          B) Her insanda mutlu olma isteği vardır.
          C) Yurttaşların erdemli olabilecekleri toplumsal bir düzen vardır.
          D) Gereksinimler farklı olduğundan ütopyalar da farklıdır.
          E) İnsan bencil bir varlık olduğundan toplumsal düzen sağlanmalıdır.
          (2010-YGS)


          28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34