Page 5 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 5
1 FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Yönerge Öğrencilere bilimsel yöntem ile ilgili aşağıda verilen açıklamayı yaparak Aşağıdaki tabloda öğren-
cilerin A sütununda verilen kavramlar ile B sütununda verilen tanımları eşleştirmelerini yapınız.
(A sütunundaki satırlarda verilen kavramların önündeki paranteze, B sütununda bulunan o kavra-
mın tanımının önündeki harfin yazılması beklenmektedir.)
Bilim, bilimsel yöntemle elde edilen sistemli bilgiler bütünüdür. Bilimsel yöntem, bilimsel prob-
lemlere doğru çözüm bulmak amacıyla verilerin planlı bir şekilde toplanıp analiz edilmesi, bulguların
yorumlanarak değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması sürecidir.
A Sütunu B Sütunu
a. Bilimsel araştırma öncesi belirlenen probleme ilişkin olası çözüm yolları
( ) 1. Gözlem hakkında ortaya konulan, doğruluğu ya da yanlışlığı sınanmamış olan geçici
çözüm önerisidir.
( ) 2. Deney b. Bilimsel yöntemlerle desteklenip kanıtlanmış genel prensiptir.
c. Bilinmeyen bir gerçeği bulmak, bir varsayımı, bir ilkeyi sınamak amacıyla
( ) 3. Teori
yapılan işlemdir.
d. Bilimsel araştırmada ihtiyaç duyulan verilerin çıplak gözle veya araç kullanı-
( ) 4. Hipotez
larak izlenmesi yoluyla toplanmasıdır.
e. Bilimsel yöntemler kullanılarak bir olgunun defalarca test edilmesiyle ulaşı-
( ) 5. Yasa
lan, doğruluğu büyük ölçüde kabul edilmiş açıklamalardır.
3. Yönerge Öğrencilere bilim insanlarının çalışmaları sürecinde veya sonucunda edinilen bilgilerin kullanımına
göre bilimsel bilgiye farklı değerler yüklendiği, bilimin entelektüel, ahlaki ve pratik olmak üzere üç
değerinin olduğunu açıklayınız. Öğrencilerin aşağıda yer alan “Bilimin değeri nedir?” sorusuna iliş-
kin açıklamaların bilimin hangi değeri ile ilgili olduğunu verilen boşluklara yazmalarını sağlayınız.
a. ………………………. Bilim, insanın evreni anlamasına fırsat veren önemli bir güçtür. İnsanlar
bilim sayesinde doğal ve toplumsal gerçekliği anlayabilir ve teknoloji üretebilir. Ürettiği bu teknolojiyle
doğal güçleri denetim altına alarak yaşamını kolaylaştırabilir. Bilimsel sonuçlar böylece gündelik yaşa-
mı kolaylaştırarak insanın yaşam kalitesini artırabilir ya da tam tersine olumsuz sonuçlar doğurabilir.
b. …………………….. Bilim; insandaki merak, anlama ve öğrenme isteğini tatmin eder. İnsana
rasyonel bir dünya görüşü kazandırarak dünyaya bilimsel açıdan bakma ve anlama olanağı verir. Böyle-
ce insan evrenin sır olan yanlarını ve işleyişini anlamaya, açıklamaya çalışır. Bunu yaparken de bilimin
ve teknolojinin imkânlarından faydalanır.
c………………………Bilim, insana birtakım karakter özellikleri ve davranış şekilleri kazandırır.
Bilim sayesinde insanlar ileri sürdükleri görüşleri gerekçeleriyle savunmayı, hiç düşünmeden genelle-
meler yapmamayı öğrenirler. Bilimin nesnel düşünme tavrını kazanan kişiler, olaylar karşısında tarafsız
davranabilirler.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çalışma kağıdındaki soruları öğrencilerin çözmesi sağlanır.
4