Page 54 - Fizik 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 54
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 10 12
5. Yönerge Snell Yasası’nın matematiksel modeli verilir.
n 1 Sinθ 1 = n 2 Sinθ 2 Deneylerden elde edilen veriler ışığında ortaya konulan
n 1 : 1. ortamın kırılma indisi Snell Yasası'yla ışığın farklı ortamlar arasındaki geçişi mo-
n 2 : 2. ortamın kırılma indisi dellenmiştir. Bu modele göre ortamın kırılma indisi ile
θ 1 : Gelme açısı ışığın ortamdaki hızı ters orantılıdır. 4. Yönerge'deki simü-
: Kırılma açısı lasyon kullanılarak ışığın farklı ortamlara geçişi sırasındaki
θ 2
davranışları gözlemlenebilir. Ortamların kırılma indisleri
= = arasındaki fark arttıkça ışığın sapma miktarı da artacaktır.
Sinθ 1 n 2 v 1
Sinθ 2 n 1 v 2
Örnek Soru
Şekilde ışığın ayırıcı yüzeyle yaptığı açı, izlediği
doğrultular ve ortamların kırıcılık indisleri ile il-
gili bilgiler bulunmaktadır.
Buna göre
I. Işığın gelme, kırılma ve sapma açılarını bu-
lunuz. 42 0
II. Ortamların kırıcılık indislerini kıyaslayınız.
III. Işığın bu ortamlardaki hızlarını kıyaslayı-
nız.
Cevap: a) Işığın gelme açısı = 90 - 42 = 48
0
0
0
Işığın kırılma açısı = 30 0
Işığın sapma açısı = 48 - 30 = 18
0
0
0
b) Ortam değiştiren ışın, normale yaklaşarak kırıldığı için az kırıcı ortamdan çok kırıcı ortama geçmiştir.
n1 < n 2
c) Işık, az kırıcı ortamda çok kırıcı ortama göre daha hızlı hareket eder.
V1 > V 2
6. Yönerge Kazanım kavrama soruları çözülür.
Sorular
1 Şekilde K ortamında ilerleyen ışın L ortamına geçerken kırılarak normale yaklaşmıştır.
N
α
n K K
L
n L
θ
Kırılma açısının (θ) azaltılması için
I. gelme açısı (α)
II. K ortamının kırılma indisi (n )
K
III. L ortamının kırılma indisi (n )
L
nasıl değiştirilmelidir?
53