Page 28 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 28

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10          6

            5. ÜNİTE: Dünya Gücü Osmanlı (1453-1595)
             Konu         Karaların ve Denizlerin Son İmparatorluğu: Osmanlı                                     40 dk.

             Kazanımlar   10.5.7. Osmanlı Devleti’nin takip ettiği kara ve deniz politikalarını analiz eder.
             Gerekli Materyaller: Ders kitabı, harita, çalışma kağıdı, etkileşimli tahta


            1. Yönerge  Öğrencilere “Deniz kıyısı olan şehirlerle iç bölgelerdeki şehirleri ulaşım, ekonomik faaliyet, toplumsal
                    kültür, askerî organizasyon gibi unsurlar bakımından karşılaştırınız?” sorusu sorulur. Öğrencilerin
                    verdiği cevaplardan hareketle XV. ve XVI. yüzyıldaki deniz gücü devletleri ile (İngiltere, Portekiz, Ve-
                    nedik) kara gücü devletlerinin (Osmanlı, Avusturya, Safeviler) kara gücü-deniz gücü devletleri açısın-
                    dan avantajlı ve dezavantajlı özellikleri açıklanır.

             Örnek Sorular:


             1.  Gemilerin yanaştığı, halkın geçimini genellikle denizden sağladığı deniz kıyısında yer alan bir kasaba-
                 da mı yoksa iç kesimde bozkır ve ağaçlık alanların hakim olduğu halkın geçimini genellikle tarımdan
                 sağladığı bir şehirde mi yaşamak isterdiniz? Niçin?








             2.  Dörtnala gelip Uzak Asya’dan
                 Akdeniz’e bir kısrak başı gibi uzanan bu memleket, bizim.” (Nazım Hikmet)

                 Verilen dizelerden hareketle Türklerin rolünü kara ve deniz gücü açısından değerlendiriniz.








             3.  Aşağıda iki farklı şehrin kuşbakışı görüntüsü verilmiştir. Soruları bu görsellerden hareketle cevaplan-
                 dırınız.


















                 Görsel 1: Venedik                          Görsel 2: Viyana
                 Verilen şehirlerin iki farklı devletin başkenti olduğu düşünülürse bu devletlerin özellikleri hakkında
                 neler söylenebilir?

                 Görsel 1:                                   Görsel 2 :






                                                                                                    27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33