Page 32 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 32
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 10 7
6. ÜNİTE: Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı
Konu Osmanlı Devleti’nde merkezî otoriteyi güçlendirmeye yönelik düzenlemeler ve Topkapı Sarayı 40 dk.
Kazanımlar 10.6.1. Topkapı Sarayı’nın devlet idaresinin yanı sıra devlet adamı yetiştirilmesinde ve şehir kültürünün gelişmesindeki rollerini
analiz eder.
10.6.2. Osmanlı Devleti’nde merkezî otoriteyi güçlendirmeye yönelik düzenlemeleri analiz eder.
Gerekli Materyaller: Çalışma Kâğıdı
Görsel 1: Topkapı Sarayı
1. Yönerge Topkapı Sarayı, bölümleri ve işlevleri hakkında bilgi verilir.
Topkapı Sarayı; birun (sarı işaretli alan), enderun (mavi işaretli alan) ve harem (pembe işaretli alan)
olmak üzere 3 bölümden oluşmaktadır.
Birunda devlet işlerinin görüşülüp karara bağlandığı Divanıhümayun toplantıları yapılırdı. Divanıhü-
mayun günümüzdeki Bakanlar Kurulu’na benzerdi.
Enderun ise Topkapı Sarayı’nda devlet adamı yetiştirmek için kurulan okulun adıydı. Acemi oğlanlar
okulunu üstün başarı ile bitiren devşirmeler enderuna alınırdı. Enderunda ileri düzeyde ve disiplinli
bir eğitim alırlar, devlet adamı olarak yetiştirilirler ve Osmanlı Devleti’nin geleceğine hükmederlerdi.
Harem padişahın eviydi. Haremde padişah, annesi, kız kardeşleri, kızları, hanımları ve harem görev-
lileri yaşardı.
Örnek Sorular:
1. Topkapı Sarayı’nın bölümlerini görsel üzerinde gösteriniz.
2. Topkapı Sarayı ile ilgili verilen bilgilerden hareketle görsel üzerinde Divanıhümayun toplantılarının
yapıldığı yeri gösteriniz.
3. Sizce Divanıhümayun’da hangi devlet işleri görüşülmektedir. Devlet yönetimine dair olası problemleri
kurgulayarak bu problemlerle ilgili çözüm önerileri geliştiriniz.
31