Page 40 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 40

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10          8

            7. ÜNİTE: Klasik Çağda Osmanlı Toplum Düzeni
             Konu         Millet sistemi ve yeni fethedilen şehirlerde Osmanlı etkisi                                  40 dk.

             Kazanımlar   10.7.1. Osmanlı Devleti’nde millet sisteminin yapısını analiz eder.
                          10.7.2. Osmanlı Devleti’nin fethettiği yerleşim yerlerinin İslam kültürünün etkisiyle geçirdiği dönüşümü analiz eder.
             Gerekli Materyaller: Çalışma Kâğıdı, etkileşimli tahta.

            1. Yönerge  Şeyh Edebali’nin Osman Bey’e öğüdü olan “İnsanı yaşat ki devlet yaşasın.” ilkesinin çokuluslu devlet-
                    lerin yönetimindeki yararlılığını yorumlamaları istenir.

            2. Yönerge  Öğrencilerin, aşağıda verilen bilgilendirici metinleri kullanarak “millet” ve “ümmet” kavramlarının
                    kapsayıcılığını gerekçelendirerek karşılaştırmaları istenir.
                    “Ümmet kavramı, İslam dinine inan insanları ifade eden bir kavramdır. İslamiyet, Arabistan Yarıma-
                    dası’nın dışına yayıldıktan sonra farklı ırklardan olan topluluklar da bu kavrama dâhil oldu.
                    Osmanlı Devleti’nde millet kavramı; ulus, ırk ve soyu ifade etmek için kullanılmayıp din, mezhep ve
                    bunlara bağlı toplulukları ifade etmekteydi. Gayrimüslim milletlerin medeni hukukları, mensubu ol-
                    dukları kiliseleri aracılığıyla kontrol edilmekteydi.”

            3. Yönerge  Öğrencilerin, aşağıda verilen bilgilendirici metinleri kullanarak “millet” ve “ümmet” kavramlarının
                    kapsayıcılığını gerekçelendirerek karşılaştırmaları istenir.
                    “Ümmet kavramı, İslam dinine inan insanları ifade eden bir kavramdır. İslamiyet, Arabistan Yarıma-
                    dası’nın dışına yayıldıktan sonra farklı ırklardan olan topluluklar da bu kavrama dâhil oldu.
                    Osmanlı Devleti’nde millet kavramı; ulus, ırk ve soyu ifade etmek için kullanılmayıp din, mezhep ve
                    bunlara bağlı toplulukları ifade etmekteydi. Gayrimüslim milletlerin medeni hukukları, mensubu ol-
                    dukları kiliseleri aracılığıyla kontrol edilmekteydi.”





























                                               Harita 1: Osmanlı Devleti (16. YY)

            4. Yönerge  Altı şapkalı öğrenme tekniği uygulanarak millet sistemini farklı açılardan değerlendirmeleri sağlanır.
                     Şapkalar ve düşünceleri aşağıdaki gibi tasnif edilir:
                     Beyaz Şapka: Açık, nesnel, sayılarla ifade eden, yorum yapmayan, bilgi verici.
                     Kırmızı Şapka: Duygusal ve öznel.
                     Siyah Şapka: Karamsar, eleştirel ve kötümser.
                     Sarı Şapka: İyimser, avantajlı, olumlu yanları.
                     Yeşil Şapka: Yaratıcı, özgün.
                     Mavi Şapka: Değerlendirir, karar verir, toparlar. Önceki beş grubun görüşlerini derler ve toparlar.


                                                                                                    39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45