Page 45 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 45
8 TARİH 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Aşağıdaki kelimeleri kullanarak Osmanlı Devleti’nde millet sistemini anlatan bir paragraf yazınız.
• Millet sistemi, kimlik, Müslüman, gayrimüslim, din, mezhep, ırk, inanç serbestliği.
3. XVI. yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yaşayan milletleri tablosunda yer alan unsurlardan ümmet kavramı
dahilinde değerlendirilen ve değerlendirilmeyen toplulukları belirtiniz.
XVI. yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yaşayan milletler
Müslüman Gayrimüslim
(Türk, Arap, Kürt, Arnavut, Boşnak, Gürcü, Laz) (Bulgar, Ermeni, Rum, Sırp, Süryani Yahudi)
4. Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
a. Metinde geçen yemeklerden hangileri size tanıdık gelmektedir?
b. Bu yemekler yaşadığınız belde veya memleketinizde hangi özel günlerde pişirilir?
c. Özel günlerde pişirilen yemeklerin sosyal ilişkiler için önemini belirtiniz.
Osmanlı mutfağında konuklara sunulan yemek ve tatlılar; baklava, ballı börek, bohça (poğaça), börek,
ekşili tavuk, erişte, güvercin, ıspanak böreği, katı çorbası, kefal çorbası, kıymalı börek, kuzu kebabı,
ördek, piliç, sade börek, simit, tarhana çorbası, tatamaç (mantı), tavuk, tavuklu börek, çeşitli soğuk
şerbet ve hoşaflardır. Osmanlının birçok şehrinde şerbetçi, limonatacı ve reçelciler vardı. Meşhur Os-
manlı seyyahı Evliya Çelebi, Anadolu’da gördüğü yemek çeşitleri arasında Bitlis’te “mahiçe” adlı mantı
benzeri salçalı bir yemek ve Diyarbakır’da karanfil ve tarçınla katılmış karpuzlu pirinç yemeğinden
bahseder.
5. Aşağıda yarım bırakılmış ve Roma rakamlarıyla numaralandırılmış cümleleri tamamlayan ve Türk alfa-
besiyle sıralanmış seçeneklerle eşleştiriniz.
I. Osmanlı Millet sistemi, etnik ve lisan a bu özeliği dolayısıyla kahvehanelere “kıraatha-
aidiyetine ne” de denmekteydi.
II. Osmanlı Devleti’nde Müslümanlar ve gayri- b gelenek ve yaşantılarını uygulama imkânı sağ-
müslimler özgürce ibadet etme ve kendi kültü- lanmıştır.
rel kimliklerini zenginleştirme imkânı verilmiş
ve bunlara
III. Osmanlı Devleti’nde Müslüman ve gayrimüs- c oluşturduğu cemaatlerin her birine millet de-
limlerden aynı din ve mezhepten insanların nirdi.
IV. Osmanlı Devleti’nde kahvehanelere gelenler d göre değil, din ve mezhep aidiyetine dayan-
bazen kitap okur bazen de yüksek sesle kitap maktadır.
okunan okuma meclislerini oluştururlardı ve
V. Osmanlı Devleti’nde merasimler; sosyal haya- e devletin gücünün sergilenmesinde etkili olan
tın canlılığı, toplumun kaynaşması ve uygulamalardı.
44