Page 61 - Biyoloji 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 61
BİYOLOJİ 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
4. O.B. 3. Alem: Animalia (Hayvanlar)
Şube: Chordata (Kordalılar)
Sınıf: Mammalia (Memeliler)
Takım: Rodentia (Kemiriciler)
Aile: Sciuridae (Sincapgiller)
Cins: Sciurus (Sincap)
Tür: Sciurus anomalus (Anadolu Sincabı)
Zaman
I II III IV 4. a) III
5. a) 1 yönünde: Glikoz, Lügol b) 7 ayrı türden ve 5 ayrı cinsten canlı örneği vardır.
2 yönünde: Su, Benedict c) Verilen canlıların hepsi farklı bir türdendir. Birbirleriyle ve-
b) 3 yönünde: Lügol rimli döl oluşturamazlar.
4 yönünde: Glikoz, Benedict, Su ç) I ←→ II ve III ←→ IV
c) 5 yönünde: Su, Lügol
6 yönünde: Glikoz, Benedict 9. Yönerge
ç) I.Bölge: Kiremit kırmızısı renk 1. Aristo kendi döneminde canlıları önce bitkiler ve hayvanlar diye
II. Bölge: Kiremit kırmızısı renk ayırmış, hayvanları da kendi arasında suda, havada ve karada
III. Bölge: Mavi-Kırmızı karışımı yaşayanlar olarak gruplandırmıştır yani Aristo yapay (ampirik)
IV. Bölge: Kiremit kırmızısı sınıflandırma yapmıştır. Cevap: B
d) I. Bölge: Sıvı seviyesi düşer. 2. Analog organ (görevdeş organ): Kökenleri farklı, görevleri aynı
II. Bölge: Sıvı seviyesi önce yükselir sonra düşer. olan organlara denir. Sadece ampirik sınıflandırmada kullanılır.
III. Bölge: Sıvı seviyesi yükselir. Yani bu sınıflandırmada canlının sadece dış görünüşüne bakılır.
IV. Bölge: Sıvı seviyesi düşer. Cevap: C
6. Reçel, bal, tuzlu salça, tuzlu peynir gıbi gıdalar hipertonik özel- 3. Âlemden türe doĝru inildikce canlının karakteristik özellikleri
liğe sahiptir. Bundan dolayı bu ortamlardaki mikroorganizmalar artmaya başlar. Yukarıda verilen sınıflandırma basamaklarından
sitoplamalarındaki suyu dışarı verirler ve metabolik aktivitelerini en küçüğü aile olduĝu için embriyonik gelişimi sırasında en son
devam ettiremezler. kendine özel özellikleri oluşur. Cevap: D
2. Konu: Canlılar Dünyası 4. İnsanın kolu ile yarasanın kanadı homolog organlardır. Ikisi de
memelidir ve benzer kemik yapısına sahip olmasına rağmen insa-
7. Yönerge nın kolu tutmaya, yarasanın kanadı uçmaya yarar. Cevap: B
5. Sınıflandırma biliminin geliştirilmesiyle canlıların ortak özellik-
• DNA ve protein benzerliği X lerinin belirlenmesi, canlıların birbirlerinden farklı özelliklerinin
ortaya çıkarılması ve canlı çeşitliliği hakkında veri toplanması
• Vücut simetrisinin benzerliği X hedeflenmiştir. Cevap: E
• Embriyonel gelişim evrelerinin benzerliği X 6. Aynı takıma ait olduğu bilinen iki canlı aynı sınıf, aynı şube ve
aynı âleme sahiptirler. Tür, cins ve aileleri aynı da olabilir farklı
• Biyokimyasal özelliklerin benzerliği X da olabilir. Cevap: B
• Hücresel yapılarının benzerliği X 7. Türden âleme doğru gidildikçe, birey sayısı artar. Canlı çeşitliliği
artar. Genetik benzerlik azalır. Protein benzerliği azalır. Gen çe-
• Anatomik benzerlikler X şitliliği artar. Cevap: C
• Fizyolojik benzerlikler X 3. Konu: Canlı Âlemleri ve Özellikleri
• Organların kökeni (homoloji) X 11. Yönerge
• Analog organ benzerliği Kalpleri iki odacıklıdır. Balıklar
Olgun alyuvar çekirdeksizdir. Memeliler
8. Yönerge Başkalaşım geçirirler. İki yaşamlılar
1. D Derileri tüylüdür. Kuşlar
Derileri keratin pullarla kaplıdır. Sürüngenler
2. I-Takım, II-Sınıf, III-Alem, IV-Tür, V-Şube, VI-Aile, VII-Cins
12. Yönerge
Akrabalık dereces 1. Ribozom prokaryot ve ökaryot tüm alemlerde bulunur.
IV
VII 2. Çekirdek ökaryotik canlılarda bulunur. Bunlar protista, mantar,
VI bitki ve hayvanlar alemidir.
I 3. Kontraktil koful tatlı suda yaşayan amip ve paramesyum gibi bazı
II protistlerde bulunur.
V 4. Prokaryot olan arke ve bakterilerin tümü tek hücrelidir. Protista
III ve mantarlarların tek ve çok hücreli olan türleri bulunur. Bitki ve
Sını andırma hayvanlar ise çok hücrelidir. Buna göre bakteri, arke, protista ve
katagor ler mantarlar tek hücreli tür içerirler.
60