Page 86 - sablon
P. 86
10
MATEMATİK 9
Öğrenme Alanı: Veri, Sayma ve Olasılık Alt Öğrenme Alanı: Veri
Konu Merkezî Eğilim ve Yayılım Ölçüleri 40 + 40 dk
Kazanımlar 9.5.2.1. Bir veri grubuna ilişkin histogram oluşturur.
9.5.2.2. Gerçek hayat durumunu yansıtan veri gruplarını uygun grafik türleriyle temsil ederek yorumlar.
Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı
1. Yönerge
Gruplandırılmış bir veri topluluğunda, verilerin tekrar etme sayılarının bitişik dikdörtgen şeklindeki
sütunlar hâlinde gösterimi histogram olarak tanımlanır. Histogramın genelde sürekli verilerin gösteri-
minde kullanıldığı belirtilir. Grafik çizimi yapılırken izlenecek adımlar aşağıdaki gibi açıklanır:
i.) Veriler küçükten büyüğe doğru sıralanır.
ii.) Açıklık bulunur.
iii.) İstenen grup sayısı belirlenir.
iv.) Grup genişliği belirlenir.
Grup genişliği şu şekilde belirlenir: Grup genişliği > Açıklık
Grup sayısı
Grup genişliğinin Açıklık değerinden büyük en küçük tam sayı olduğu vurgulanır.
Grup sayısı
2. Yönerge
Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.
Örnek 1:
Bir mağazaya son bir saat içinde giren 24 müşterinin yaşları 18, 28, 33, 37, 39, 19, 41, 45, 44, 32, 30, 24,
25, 26, 39,26, 29, 43, 36, 44, 40, 22, 23, 29 olarak verilmiştir. Bu verileri 4 gruplu histogram grafiğinde
gösteriniz.
Cevap: Kişi sayısı
9
8
7
6
5
4
3
2
1
18-24 25-31 32-38 39-45 Puan
Örnek 2:
Kişi sayısı
Yandaki histogramda 12-A sınıfı öğrencilerinin kimya
9 sınavından aldığı puanlarla ilgili veriler yer almaktadır.
8 Buna göre
7
6 i.) Grup genişliğini,
5 ii.) Hangi aralıkta en az sayıda kişinin puan aldığını,
4
3 iii.) Hangi aralıkta en çok sayıda kişinin puan aldığını
2 bulunuz.
1 (Cevap: i.) 19, ii.) 81 – 99, iii.) 62 – 80 )
Puan
24 - ? ? - 99
85