Page 81 - sablon
P. 81
9 MATEMATİK 9
Örnek 3:
Sınav 1. Sınav 2. Sınav 3. Sınav
İsim
Aykut 68 79 90
Baha 73 77 81
Cumhur 59 79 96
Yukarıdaki tabloda Aykut, Baha ve Cumhur adlı öğrencilerin matematik sınavından aldığı puanlar yer
almaktadır. Verilere göre en başarılı öğrenciyi bulunuz.
(Cevap: Aykut)
Örnek 4:
İsim Ali Barış Ceren Derya Elif Fatma Gamze Harun
Kitap 5 3 5 6 9 7 5 3
Sayısı
Yukarıdaki tabloda 9-A sınıfında okuyan 8 öğrencinin bir dönem boyunca okudukları kitap sayıları
verilmiştir. Bu veri grubunun ortancasını ve tepe değerini bulunuz.
(Cevap: Tepe değer: 5, Ortanca: 5)
Örnek 5:
6, 15, x, 4, 5, 8, 5, 10, 12 veri grubunun ortancası 7 olduğuna göre bu grubun aritmetik ortalaması kaç-
tır?
(Cevap: 8)
Örnek 6:
Bir basketbolcunun oynadığı son yedi maçta attığı sayılar 12, 8, x, 14, 13, 12, 14 şeklindedir. Bu sporcu-
nun maçlarda attığı sayıların oluşturduğu veri grubunun tepe değeri 12 olduğuna göre grubun ortanca-
sı kaçtır?
(Cevap: 12)
5. Yönerge
Merkezî yayılım ölçüleri, bir veri grubundaki verilerin birbirine yakınlık veya uzaklığı hakkında bilgi
veren ölçüler olarak tanımlanır. Merkezî yayılım ölçüleri olan en büyük değer, en küçük değer ve açıklı-
ğın (aralık) nasıl bulunduğu aşağıdaki gibi açıklanır.
Bir veri grubunda bulunan en küçük sayıya en küçük değer, en büyük sayıya en büyük değer denir.
Veri grubunda bulunan en büyük değer ile en küçük değer arasındaki farka açıklık denir.
6. Yönerge
Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.
Örnek 7:
9, 12, 3, 10, 28, 10, 5, 23, x şeklinde verilen veri grubunun açıklığı 26 olduğuna göre x in alabileceği
değerler toplamını bulunuz.
(Cevap: 31)
80