Page 53 - Tarih 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 53

TARİH 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
             olarak ele almıştır.                        2.
             İbn-i Rüşd, optik ve tıp alanlarında çalışarak bir tıp ansiklopedisi   Yazar  Eser  Eserin Özelliği
             olan El Külliyat adlı eseri meydana getirmiştir.  Yusuf Has   Kutadgu   Türk İslam edebiyatının günü-
             Harezmi, sıfır rakamını icad ederek onluk sistemi tamamlamıştır.  Hacip  Bilig  müze kadar ulaşan ilk eseridir.
          2.  Orta Çağ’da Batı dünyası, “Karanlık Çağ” olarak adlandırıl-  Kaşgarlı   Divan-ı   Türk tarihinin ilk sözlüğüdür.
             mıştır. Bu dönemde Avrupa’da skolastik düşünce hâkimdir ve   Mahmut  Lügati’t Türk
             bilimsel çalışmalar geri planda kalmıştır. Oysa aynı dönemde   Edip Ahmet   Atabetü’l   Bir nasihatname niteliğin-
             İslam dünyasında tıp, fizik, mantık, felsefe, matematik, astrono-  Yükneki  Hakayık  dedir.
             mi gibi birçok alanda ilmi çalışmalar yapılmaktaydı. Batı, kendi
             içinde bir dönüşüm geçirirken Doğu’daki bilimsel gelişmeleri   Ahmet Yesevi  Divan-ı   Türk tasavvuf tarihinin ilk
             de dikkate almaya başlamıştır. Batılılar, İslam dünyasındaki bi-  Hikmet  edebî eseridir.
             limsel çalışmaları takip etmiş ve İslam bilim insanlarının eserle-  3.  Talas Savaşı, 751 yılında Talas Nehri kıyısında, Batı Türkistan’ın
             rini kendi dillerine çevirip onlardan yararlanmıştır.  hâkimiyeti için Abbasi ve Çin ordusu arasında gerçekleşmiştir.
          3.  Emeviler zamanında birçok şehirde kütüphaneler ve medreseler   Batı Türkistan’da yer alan Maveraünnehir Bölgesi’nin hâkimi-
             kurulmuştur. Abbasiler devrinde ise o dönemin en büyük kütüp-  yeti açısından önemli bir savaştır. Savaş, Müslüman Arapların
             hanesi ve bilim merkezi olan Beytül Hikme kurulmuştur. Bu mer-  (Abbasiler) zaferi ile sonuçlanmıştır.
             kezde ünlü düşünür ve bilim insanlarının eserleri tercüme edilip   4.  Bilgi işe yarar olduğu sürece değerlidir.
             incelenmiş; ilmi çalışmalar desteklenmiştir. Bütün bu gelişmeler,
             sekizinci ve on ikinci yüzyıllar arasında İslam dünyasının bilime   5.  Nevbet-sancak-tıraz-çetr
             öncülük ettiğinin bir göstergesidir.
          4.  İslam âlimleri her konuda aynı görüşleri paylaşmadıkları gibi   Etkinlik No.: 7
             birbirlerini eleştiren eserler de ortaya koymuşlardır.  Etkinlik 1
             İmam Gazali, Tehafütü’l-Felasife (Filozofların Tutarsızlıkları)
             adlı eserinde Aristo, Farabi ve İbn-i Sina gibi aklı öne çıkaran   1. 1.  Selçuklu ordusu hafif silahlar kullandığından hem hızlı hareket
             filozofları eleştirmiştir.                     etmiş hem de düşmana çok kayıp verdirmiştir.
             İbn-i Rüşd, Gazali’nin Tehafütü’l-Felasife adlı eserini çürütmek   2. 2.  Turan taktiği, Sahte Ricat (Sahte geri çekilme), Hilal, Pusu.
             amacıyla Tehafütü’l- Tehafüt’ü yazmıştır.
                                                         Etkinlik 2
          Çoktan Seçmeli Sorular:
          1.  B                                          1. 1.  En geniş sınırlara ulaşmıştır.
          2.  B                                          2. 2.  Gazneliler, Karahanlılar, Bizans İmparatorluğu.
          3.  D                                          Çalışma Kağıdı
                                                         1. 1.      A  N   A  D  O  L  U
          Etkinlik No.: 6
                                                            a. Alparslan
          Etkinlik 1                                        b. Nesa
           a.  Yöneticilerinin politik kaygılarla yeni bir dini benimsemesi,   c. Atabey
             Slavcanın resmi dil haline gelmesi, Türkçe unvan ve isimlerin   d. Dandanakan
             atılması, Slav edebiyatının belirginleşmesi, Slavların devlet yö-  e. Oğuz Yabgu Devleti
                                                            f. Liparit
             netiminde eşit haklar kazanması, Slav halk ile evlilik ilişkileri-  g. Umman Denizi
             nin artması.
           b.  Kendi kültürlerine, dillerine sahip çıkmaları gerekir.  2. 2.  Bâtınilik  Melikşah
          Etkinlik 2                                          Katvan Savaşı  Sultan Sencer
           1. a) Türklerin savaşçı özelliği ile bağdaşır.     Ani Kalesi  Alparslan
             b) İslamiyet’in fetihler yoluyla yayılmasına katkı sağlar.  Cent Şehri  Selçuk Bey

          Etkinlik 3                                          Pasinler Savaşı  Tuğrul Bey
                                                         3. c-d-a-e-b
           1. Gazneli ordusunda atlı ve yaya birlikler ile filler bulunuyor.   3.  c-d-a-e-b
             Filler düşman kuvvetlerinin dağıtılmasında ve ağır yüklerin ta-
             şınmasında yarar sağlıyor olabilir. Ok, yay, mızrak, mancınık,   Etkinlik No.: 8
             kalkan, kılıç gibi savaş araçları kullanıyorlar.  6. Yönerge:
           2. Müslüman bir devlet olan Pakistan’ın varlığı olabilir.  Etkinlik 1:

          Çalışma Kağıdı                                 1.  Selçuklu halkının iyi bir eğitim alarak  zararlı faaliyetlerden ko-
                                                            rumasını sağlamak amaçlanmıştır.
          1.  Gök Tanrı inancına sahip Türkler, Uygurlar zamanında Mani-  2.  Selçuklu Devletinin yöneticilerinin de eğitimli olmasını bu sa-
             heizmi benimsemiş; Hazarlar Museviliği, Peçenek, Kuman ve   yede devletin iyi yönetilmesini sağlamışlardır.
             Bulgarlar gibi Türk toplulukları ise Hristiyanlığı tercih etmiştir.  3.  Üniversite profesörü




          52
   48   49   50   51   52   53   54   55   56