Page 51 - Tarih 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 51
TARİH 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 1 2. Yönerge:
1. Yönerge: Örnek Sorular:
Örnek Sorular: 1. Hz. Ebubekir döneminde Suriye’nin fethi için Bizans’la savaşılmış ve
1. Çöllerde ve vahalarda kabileler hâlinde konargöçer bir hayat Suriye’nin kapıları İslam ordularına açılmıştır. Hz. Ömer döneminde
süren Bedeviler, şehir hayatının olumsuz etkilerinden uzaktılar. Suriye, Kudüs, Mısır, İran, Irak ve Mısır fethedilerek İslam Devle-
Bu nedenle çocukların gelişme çağında Bedevilerin yanında ye- ti’nin sınırları genişlemiştir. Hz. Osman döneminde Tunus ve Kıbrıs
tişmesi hem Arap kültürünü öğrenmelerini hem de fiziksel ola- fethedilerek sınırların genişlemesi devam etmiştir. Hz. Ali dönemin-
rak daha sağlıklı bir çevrede hayata alışmalarını sağlamaktaydı. de ise iç savaşlardan dolayı fetih hareketi gerçekleşmemiştir.
2. Bütün Arap yarımadasına egemen olacak bir siyasi yapının ku- 2. Hz. Ali döneminde iç siyasette yaşanan gelişmeler, İslam dün-
rulmasına engel olmuştur. Bizans ve Sasani imparatorluklarına yasında günümüze kadar devam eden derin ayrılıkların yaşan-
karşı Arapların siyasal anlamda bir varlık gösterememesine ne- masına sebep olmuştur.Türk tarihi en değerli mirasımızdır! vb.
den olmuştur.
Örnek Soru: 3. İç siyasette güçlü olan devletler, dış siyasette de başarılı olurlar.
Hz Ali döneminde iç karışıkların yaşanması, fetih hareketleri-
3. Kureyş Kabilesi’nin Haşimoğulları koluna mensuptur. nin de geri planda kalmasına neden olmuştur.
Örnek Etkinlik: Örnek Etkinlik:
1. Hilfu’l-Fudûl, İslamiyet’ten önceki dönemdeki Arap toplumu- 1. Hz. Ömer, Kudüs halkıyla yaptığı antlaşma neticesinde onla-
nun kabilecilik anlayışı üzerine kurulu olduğunu, kabile koru- rın can ve mal güvenliği teminat altına alınmıştır. Kudüs halkı
ması olmayan kişilerin her an bir haksızlığa uğrayabileceğini inançlarında serbest bırakılarak onlara din ve ibadet özgürlüğü
göstermektedir. Bunun yanı sıra Arap toplumunda kabilecilik tanınmıştır.
düzenine ve haksızlıklara karşı bir tepkinin de varlığına işaret 2.
etmektedir. Hz. Ömer, hangi dinden olursa olsun herkese karşı adil bir yö-
netim anlayışını benimsediği için Kudüs halkı da şehri bizzat
2. Hz. Muhammed, Hilfu’l-Fudûl oluşumunun toplumdaki erde- Hz. Ömer’e teslim etmiştir. Böylelikle can ve mal güvenlikleri-
mi pekiştirdiğini düşündüğü ve sosyal adaletin sağlanmasında nin sağlanacağından emin olmuşlardır.
kişilerin sorumluluk almasının önemine inandığı için bu hare- 3. Antlaşma metni incelendiğinde İslam Devleti’nin fethettiği yer-
kete katılmıştır. lerdeki halkın can, mal ve inanç özgürlüğünü sağladığı görül-
3. Öğrencinin kendi bilgi birikimi ve çevresinde yaşananlardan mektedir. Buradan yola çıkarak farklı toplumlara karşı adil bir
yola çıkarak bu soruyu cevaplaması beklenmektedir. yönetim anlayışının benimsenmiş olduğu söylenebilir.
Çalışma Kağıdı: Çalışma Kağıdı:
1. Siyasi birlik 1. Hz. Ebu Bekir
2. Yemen 2. Hz. Ali dönemi
3. Mekke 3. Tebük Seferi
4. Ukaz Panayırı 4. Hz. Muhammed
5. Haram aylar 5. Yezid
Çoktan Seçmeli Sorular:
Çoktan Seçmeli Sorular:
1. D 1. A
2. B 2. E
3. D 3. A
4. Ukaz Panayırı 4. B
5. Haram aylar
Etkinlik No.: 3
Etkinlik No.: 2
1. Yönerge:
1. Yönerge: Örnek Soru:
Örnek Sorular: 1. Müslümanlar, Sünniler ve Şiiler olmak üzere ikiye ayrılmışlar-
dır. Böylece İslam dünyasındaki mezhep ayrılığı derinleşmiştir.
1. Bedir Savaşı’nda esir alınanların okuma yazma öğretmeleri kar-
şılığında serbest bırakılması, Hz. Muhammed’in eğitime verdiği Örnek Etkinlik 1:
önemi göstermektedir.
2. Hz. Muhammed döneminde gerçekleştirilen Hayber Kalesi’nin 1. Emeviler döneminde halkın huzur içerisinde yaşamasına, sos-
fethi, Mekke’nin fethi, Taif ve Huneyn seferleri ile İslam Devle- yal ve ekonomik refahının iyileştirmesine yönelik çalışmalar
ti’nin sınırları genişlemiştir. yapılmıştır.
50