Page 48 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 48

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9            12

             8. ÜNİTE: Mektup/E-Posta
             Konu          Mektup/E-Posta Yazma Çalışması                                        25 dk.

             Kazanımlar    B.1. Farklı türlerde metinler yazar.
                           B.2. Yazacağı metnin türüne göre konu, tema, ana düşünce, amaç ve hedef kitleyi belirler.
                           B.3. Yazma konusuyla ilgili hazırlık yapar.
                           B.4. Yazacağı metni planlar.
                           B.5. Metin türüne özgü yapı özelliklerine uygun yazar.
                           B.6. Metin türüne özgü dil ve anlatım özelliklerine uygun yazar.
                           B.7. İyi bir anlatımda bulunması gereken özelliklere dikkat ederek yazar.
                           B.8. Farklı cümle yapılarını ve türlerini kullanır.
                           B.9. Görsel ve işitsel unsurları doğru ve etkili kullanır.
                           B.10. Yazdığı metni gözden geçirir.
                           B.11. Ürettiği ve paylaştığı metinlerin sorumluluğunu üstlenir.
                           B.12. Yazdığı metni başkalarıyla paylaşır.

             1.  a)  Mektup ve e-posta etkinliklerinden edindiğiniz bilgilerden hareketle istediğiniz herhangi bir
                   konuda bir e-posta yazınız. (E-postanızı yazarken yazacağınız türün yapı özelliklerine uygun bir
                   üslup kullanmaya ve akışı aksatmayan cümleler kurmaya özen göstermeyi unutmayınız.)






















                 b) Yazdığınız e-posta metnini gözden geçiriniz. Tespit ettiğiniz hataları düzeltiniz.

                 c)  Yazdığınız e-postayı şekil, içerik ve dil bakımlarından arkadaşlarınızın yazdıklarıyla karşılaştı-
                   rarak tespit ettiğiniz yanlışlıkları ve e- posta metninin daha iyi olması için neler yapılabileceğini
                   aşağıya yazınız.






                 ç) Gerekli düzeltmeleri yapıp e-postanızı yeniden yazarak sınıf panosunda sergileyiniz.

             2.  “Mektubun popüler olduğu eski dönemlerde (sadece mektubu değil bir canın kokusunu, bir bedenin
                 heyecanını bir haberin kıymetini taşıyan) zarflar, (kıymeti az bulunmasından ya da eskiliğinden
                 gelmeyen) üstündeki pullar, (sözcüklerin özlemi, sevgiyi ve hayali işlediği yer yer ıslanarak sararmış)
                 içindeki ak kâğıtlar, (çantasında hep iyi haberler taşıdığını düşünen bacası dumanlı evleri yoklayan)
                 postacılar ve (mektubun tarafları olan başroldeki) yüreği yanıklar arasında çok sıcak, gerçek ve vefalı
                 bir ilişki vardı. Çünkü tüm bu küçük ve yalnız insanlar önce insanlardı ve hayatlarını bir zarfa sığdı-
                 rabiliyorlardı. Çünkü bu kavramlar gurbet ve sıla arasındaki, seven ve sevilen arasındaki kendine has
                 dilin tanıkları ve sahipleriydi.”  ifadeleri ile  “Elektronik posta mektuptan farklı olarak resim, mü-
                 zik, video gibi her türlü dosyanın eklenebilmesine imkân tanımaktadır.”   ifadelerini “resim, müzik,
                 video” noktalarında karşılaştırınız.







                                                                                                    47
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53