Page 54 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 54
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 13
7. Günlükler, içe dönük günlükler ve dışa dönük günlükler olmak üzere ikiye ayrılır. İçe dönük
günlüklere ruh bilimsel günlük de denir. Bu tür günlüklerde yazarın kendi kendini tanıma
çabası vardır. Yazar, hangi konudan söz ederse etsin kendisini ön plana çıkarır. Dışa dönük gün-
lükler yayımlanmak için yazılır. Bu tür günlüklerde dış dünyayla ilgili görüş ve düşüncelerini
dile getiren yazar her türlü konuya değinebilir. Dışa dönük günlüklerin belge değeri vardır.
Okuduğunuz metin hangi günlük türünde yazılmıştır? Gerekçesiyle yazınız.
8. Türk edebiyatında Direktör Ali Bey (Seyahat Jurnali), Ömer Seyfettin (Ruzname), Nurullah Ataç
(Günlük), Salâh Birsel (Günlük), Cemal Süreya (Günler), Oğuz Atay (Günlük) gibi sanatçılar gün-
lük türünde eserler vermiştir. Edebî kişilikleriyle tanınmış bu isimlerin günlük türünde eser vermiş
olmasının türün gelişimine yapacağı katkılarla ilgili neler düşünüyorsunuz? Açıklayınız.
9. Bazı roman, hikâye ve şiirler günlük tarzında yazılmıştır. Reşat Nuri Güntekin’in “Çalıkuşu”, Yakup
Kadri Karaosmanoğlu’nun “Yaban”, Peride Celâl’in “Evli Bir Kadının Günlüğü”, Nazım Hikmet’in
“Piraye’ye Mektuplar Saat 21-22 Şiirleri” adlı eserleri günlük biçiminde yazılmış eserlerdir.
Anlatmaya bağlı metinlerde günlük türünün özelliklerinden yararlanmak sizce metne neler kazandırır?
10. Okuduğunuz metinden, günümüzdeki yazımı farklı olan sözcük ve sözcük gruplarına örnekler
yazınız. Bu yazım farklılığının sebepleri ile ilgili düşüncelerinizi belirtiniz.
11. Metinde geçen “N...” sözcüğündeki üç noktanın kullanım amacı nedir?
Karekod 53
Alanı