Page 58 - Kimya 10 - 1. Ünite
P. 58

1. ÜNITE: KIMYANIN TEMEL KANUNLARI VE KIMYASAL HESAPLAMALAR


                                                   HA A YASTIĞI SISTEMI





                                           Perde Hava Yastığı                 Sürücü Hava Yastığı

                                    Ön Yolcu Hava Yastığı
             OKUMA PARÇASI
                                                                                         Yan Hava Yastığı
                                Sürücü Diz Hava Yastığı



















               Araçlarda kaza anında sürücü ve yolcuları çarpmaların etkilerinden korumak amacıyla geliştirilen hava
               yastığı sistemi 50 yılı aşkın bir süredir kullanılmaktadır. Hava yastığı sistemi için yapılan ilk çalışmalarda
               sıkıştırılmış veya ısıtılmış hava, sıkıştırılmış azot, freon ve karbon dioksit gibi gazlar kullanılmıştır. Ancak
               bu ilk denemelerde hava yastıklarının şişmesini sağlayan gazın temini, hava yastıklarının araca monte
               edilmesi gibi işlemler için oldukça büyük sistemlere gereksinim duyulmuştur. Otomobil hava yastıklarında
               sıkıştırılmış oksijeni ilk defa 1953 yılında John Hetrick (Can Hetrik) kullanmıştır. 1968’de John Pietz (Can
               Pitz) adlı kimyacı sodyum azid ve bir metalik oksit karışımı kullanarak sıkıştırılmış gaz yerine “katı itici”
               kullanımına öncülük etmiştir. Bu çalışma ile ilk defa katı bir karışımdan azot gazı üretilmiştir. Karışımdaki
               sodyum azid (NaN ) çok zehirli bir katı madde olduğundan hava yastığı sistemlerinde kullanılmak üzere
                                3
               sızdırmazlığı çok yüksek çelik veya alüminyum kaplar geliştirilmiştir. Önceki büyük sistemlerin yerini alan
               bu daha basit sistem, hava yastıklarını daha ekonomik hâle getirmiştir. Bu sayede uzun süreden beri kul-
               lanılan ön hava yastıklarına ek olarak sürücü ve yolcuları yandan çarpmalara karşı koruyacak yan hava
               yastıkları yaygınlaşmıştır.



               Hava Yastığı Nasıl  alışır?

               Hava yastıkları, emniyet kemerine ek olarak tasarlanmış bir sistem olduğundan bu sisteme “Yardımcı
               Engelleme Sistemi” şeklinde dilimize çevrilebilecek olan “Suplemental Restraint System” (SRS) adı veril-
               miştir. Hava yastığı belli bir hızın üzerinde (genellikle 20-25 km/s) gerçekleşen çarpışmalarda devreye
               girecek şekilde ayarlanır. Örneğin, 10 km/s hızla gerçekleşen bir çarpışmada hava yastığının devreye
               girmesini gerektirecek bir tehlike söz konusu olmadığından hava yastığı çalışmaz. Bu durumda emniyet
               kemeri yeterli korumayı sağlayabilir.
               Bir hava yastığı sistemi üç parçadan oluşur.

               1.  Katlanıp direksiyon içine ve diğer uygun konumlara yerleştirilmiş ince naylon bir yastık

               2.  Kaza anında çarpmayı algılayan ve elektrik devresini kapatan algılayıcı (sensör)
               3.  Reaksiyona girdiğinde çok fazla miktarda sıcak azot gazı çıkararak yastığın şişmesini sağlayacak ve
                  reaksiyon kalıntılarını zararsız bileşiklere dönüştürecek olan kimyasal maddeler içeren şişme sistemi




                70      10. SINIF KIMYA
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63