Page 152 - Dört Dörtlük AYT Biyoloji
P. 152
TARİH Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı 4. TEST
7. I. Nişancı 10. Fatih Sultan Mehmet tarafından inşa edilen Topkapı
II. Vezir Sarayı’nın XIX. yüzyıla kadar üstelendiği misyonlar
arasında;
III. Kazasker
I. padişah ve ailesinin özel yaşam alanı,
IV. Defterdar
II. devletin idare edildiği merkez bina,
Yukarıda verilen divan görevlilerinden hangilerinin
sayısında zamanla artış yaşanmıştır? III. devlete yönetici yetiştiren okul
özelliklerinden hangileri vardır?
A) I ve II B) I ve III C) I, II ve III
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I, III ve IV E) II, III ve IV
D) I ve II E) I, II ve III
8. Siyasetname tarzı eserlerin çok eskiye giden bir gele-
neği vardır. Bu tür eserler, hem devrin hükümdarına ve
devletin ileri gelenlerine hem de daha sonra bu görev-
leri üstleneceklere yol göstermek, tavsiyede bulunmak
için yazılmıştır.
11. Kadıların verdiği kararı bozma yetkisine sahip, di-
Siyasetname türü eserlerin Osmanlı Devleti’ndeki vana gelen şeri davalardan sorumlu üye aşağıdaki-
ilk örneği aşağıdakilerden hangisidir? lerden hangisidir?
A) Sultan II. Murat - Nasihat-ül Sultan Murat A) Şeyhülislam
B) Şeyhoğlu Mustafa - Kenzü’l Kübera ve Mehekkül B) Müftü
Ulema
C) Kazasker
C) Lütfi Paşa - Asafname D) Taht kadısı
D) İdris-i Bitlisi - Kanun-i Şehinşahi E) Nişancı
E) Yavuz Sultan Selim - Siyasetname
9. Osmanlı Devleti’nde şehzadelerin sancağa çıkma
sistemini inceleyen bir öğrencinin aşağıdakilerden
hangisi hakkında bilgi sahibi olması beklenemez?
A) Lala adı verilen devlet adamlarının şehzadelerin
eğitiminde önemli görev üstlendiğine
B) Fatih’ten itibaren büyük ve hükümdar adayı olan
şehzadenin sancağa çıkmasına karar verildiğine 12. Seyfiye sınıfının divandaki en yüksek rütbeli temsil-
cisi aşağıdakilerden hangisidir?
C) Sancaklarda şehzadelerin başkanlık yaptığı, Di-
vân-ı Hümâyun’un benzeri Şehzade Divanları oldu- A) Veziriazam
ğuna
B) Kaptanıderya
D) Sancağa çıkma usulüyle yetişen son padişahın III.
C) Yeniçeri Ağası
Mehmet olduğuna
D) Şeyhülislam
E) Sancağa çıkmanın hanedan üyelerine siyaset sa-
natını öğreterek devlet tecrübesi kazandırdığına E) Defterdar
152 PB