Page 125 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 125

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                             Servetifünun Dönemi Şiiri                           1    TEST



        1.   Şair,  inziva  düşüncesini  gerçekleştirmek  için  plan-  4.   19.  yüzyılın  ikinci  yarısında  parnasizme  tepki  olarak
            larını  kendi  çizdiği  üç  katlı  ahşap  bir  ev  yaptırdı.   ortaya çıkmış bir edebî akımdır. Parnasyenlerin insan
            Günümüzde müze olarak hizmet veren bu eve Aşiyan   duygularına,  izlenimlere  önem  vermediklerini,  sadece
            (yuva) adını verdi. Şair, 1911’de yayımladığı Halûk’un   gerçek olana ve düşüncelere yöneldiklerini düşünmüş-
            Defteri’nde  artık  tek  umudu  olarak  gördüğü  gençliğe   lerdir. Bu akımı savunanlar bu anlayışa karşı çıkıp duy-
            seslendi. Onlara; çalışkanlığı, yurt sevgisini öğütleyen   gusallığa, insanın iç dünyasına yönelmişlerdir. Onlara
            şiirler yazdı. Aynı yıl yayımladığı Rübâb’ın Cevâbı adlı   göre somut varlıklar, dış dünya ile insanın duyuları ara-
            bir diğer şiir kitabında, halkın acılarını konu edinen şiir-  sında köprü kurmaya yarayan birer simgedir. Çünkü dış
            lere yer verdi.                                    gerçek ancak insanın algılayış biçimiyle var olur. Yani
                                                               insan onu nasıl algılıyorsa öyle değerlendirilir. Bu akı-
            Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?  mı savunanlar, simgeler aracılığıyla dış çevrenin insan
                                                               üzerindeki etkilerini ve izlenimlerini anlatmışlardır.
            A)  Hamdullah Suphi Tanrıöver
            B)  Cenap Şahabettin                               Bu  parçada  sözü  edilen  edebî  akımın  Servetifünun
            C)  Süleyman Nazif                                 Dönemi'ndeki  en  güçlü  temsilcisi  aşağıdakilerden
                                                               hangisidir?
            D)  Abdülhak Hâmit Tarhan
                                                               A)  Cenap Şahabettin
            E)  Tevfik Fikret
                                                               B)  Tevfik Fikret
                                                               C)  İsmail Safa

        2.   • Servetifünun topluluğuyla aynı dönemde eser ver-  D)  Hüseyin Siret
               miş ancak topluluğa katılmamıştır.              E)  Ahmet Reşit
             • Gecelerim, Muharrir, Falaka en tanınmış eserleridir.
             • Mensur şiir ve birçok türde eser yazmış olsa da fık-
               ralarıyla tanınmıştır.

            Bu bilgiler aşağıdaki sanatçılardan hangisiyle ilgilidir?  5.   Aşağıda verilen eserlerden hangisi Cenap Şahabettin’e
                                                               ait değildir?
            A)  Ahmet Rasim
            B)  Halit Ziya Uşaklıgil                           A)  Rübâb-ı Şikeste
            C)  Hüseyin Rahmi Gürpınar                         B)  Tâmât
            D)  Hüseyin Cahit Yalçın                           C)  Elhân-ı Şitâ
            E)  Cenap Şahabettin                               D)  Tiryaki Sözleri
                                                               E)  Hac Yolunda


        3.   Servetifünun Edebiyatı'nın önde gelen isimlerinden olan
            sanatçı; roman, öykü, makale ve eleştiri türünde eserler   6.   Çok yönlü bir sanatçı olan ---- şiir, özdeyiş, makale, gezi
            yazmıştır.  Tevfik  Fikret'ten  sonra  Servet-i  Fünun  der-  yazısı ve tiyatro türünde eserler kaleme almıştır. Asıl
            gisinin  yönetimini  üstlenmiştir.  Fransızcadan  çevirdiği   ününü yazdığı şiirlerle kazanan sanatçının, karın yağı-
            Edebiyat ve Hukuk adlı makale, Servet-i Fünun dergi-  şını anlattığı ---- adlı şiiri en bilindik eseridir. Şiirlerini
            sinde yayımlanınca bu dergi kapatılmış ve bu dönem   sembolizm akımına bağlı kalarak yazdığından, musiki,
            sona ermiştir.                                     ahenk ve semboller onun şiirinin en temel ögesidir.

            Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han-     Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
            gisidir?                                           hangileri sırasıyla getirilmelidir?

            A)  Ahmet Rasim                                    A)  Tevfik Fikret - Rübâb-ı Şikeste
            B)  Süleyman Nazif                                 B)  Hüseyin Siret Özsever - Leyâli Girizan
            C)  Hüseyin Cahit Yalçın                           C)  Süleyman Nazif - Firâk-ı Irak
            D)  Ali Canip Yöntem                               D)  Cenap Şahabbettin - Elhân-ı Şitâ
            E)  Mehmet Rauf                                    E)  Mehmet Rauf - Siyah İnciler




                                                       123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130