Page 123 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 123
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Servetifünun Dönemi Şiiri 1 TEST
1. Şair, inziva düşüncesini gerçekleştirmek için plan- 4. 19. yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak
larını kendi çizdiği üç katlı ahşap bir ev yaptırdı. ortaya çıkmış bir edebî akımdır. Parnasyenlerin insan
Günümüzde müze olarak hizmet veren bu eve Aşiyan duygularına, izlenimlere önem vermediklerini, sadece
(yuva) adını verdi. Şair, 1911’de yayımladığı Halûk’un gerçek olana ve düşüncelere yöneldiklerini düşünmüş-
Defteri’nde artık tek umudu olarak gördüğü gençliğe lerdir. Bu akımı savunanlar bu anlayışa karşı çıkıp duy-
seslendi. Onlara; çalışkanlığı, yurt sevgisini öğütleyen gusallığa, insanın iç dünyasına yönelmişlerdir. Onlara
şiirler yazdı. Aynı yıl yayımladığı Rübâb’ın Cevâbı adlı göre somut varlıklar, dış dünya ile insanın duyuları ara-
bir diğer şiir kitabında, halkın acılarını konu edinen şiir- sında köprü kurmaya yarayan birer simgedir. Çünkü dış
lere yer verdi. gerçek ancak insanın algılayış biçimiyle var olur. Yani
insan onu nasıl algılıyorsa öyle değerlendirilir. Bu akı-
Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir? mı savunanlar, simgeler aracılığıyla dış çevrenin insan
üzerindeki etkilerini ve izlenimlerini anlatmışlardır.
A) Hamdullah Suphi Tanrıöver
B) Cenap Şahabettin Bu parçada sözü edilen edebî akımın Servetifünun
C) Süleyman Nazif Dönemi'ndeki en güçlü temsilcisi aşağıdakilerden
hangisidir?
D) Abdülhak Hâmit Tarhan
A) Cenap Şahabettin
E) Tevfik Fikret
B) Tevfik Fikret
C) İsmail Safa
2. • Servetifünun topluluğuyla aynı dönemde eser ver- D) Hüseyin Siret
miş ancak topluluğa katılmamıştır. E) Ahmet Reşit
• Gecelerim, Muharrir, Falaka en tanınmış eserleridir.
• Mensur şiir ve birçok türde eser yazmış olsa da fık-
ralarıyla tanınmıştır.
Bu bilgiler aşağıdaki sanatçılardan hangisiyle ilgilidir? 5. Aşağıda verilen eserlerden hangisi Cenap Şahabettin’e
ait değildir?
A) Ahmet Rasim
B) Halit Ziya Uşaklıgil A) Rübâb-ı Şikeste
C) Hüseyin Rahmi Gürpınar B) Tâmât
D) Hüseyin Cahit Yalçın C) Elhân-ı Şitâ
E) Cenap Şahabettin D) Tiryaki Sözleri
E) Hac Yolunda
3. Servetifünun Edebiyatı'nın önde gelen isimlerinden olan
sanatçı; roman, öykü, makale ve eleştiri türünde eserler 6. Çok yönlü bir sanatçı olan ---- şiir, özdeyiş, makale, gezi
yazmıştır. Tevfik Fikret'ten sonra Servet-i Fünun der- yazısı ve tiyatro türünde eserler kaleme almıştır. Asıl
gisinin yönetimini üstlenmiştir. Fransızcadan çevirdiği ününü yazdığı şiirlerle kazanan sanatçının, karın yağı-
Edebiyat ve Hukuk adlı makale, Servet-i Fünun dergi- şını anlattığı ---- adlı şiiri en bilindik eseridir. Şiirlerini
sinde yayımlanınca bu dergi kapatılmış ve bu dönem sembolizm akımına bağlı kalarak yazdığından, musiki,
sona ermiştir. ahenk ve semboller onun şiirinin en temel ögesidir.
Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden han- Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
gisidir? hangileri sırasıyla getirilmelidir?
A) Ahmet Rasim A) Tevfik Fikret - Rübâb-ı Şikeste
B) Süleyman Nazif B) Hüseyin Siret Özsever - Leyâli Girizan
C) Hüseyin Cahit Yalçın C) Süleyman Nazif - Firâk-ı Irak
D) Ali Canip Yöntem D) Cenap Şahabbettin - Elhân-ı Şitâ
E) Mehmet Rauf E) Mehmet Rauf - Siyah İnciler
123