Page 118 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 118

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                 Tanzimat Dönemi Şiiri                              3. TEST



        6.   Göz için kafiye - kulak için kafiye tartışması Tanzimat   9.   Şerare, Ateşpare, Füruzan, Sümbüle adlı eserlerin şa-
            II. Dönemi’nde başlamış, sanatçıların bir kısmı “göz için   iri aşağıdaki sanatçılardan hangisidir?
            kafiye” derken diğer kısmı ve bunların öğrencileri “kulak
                                                               A)  Ziyâ Paşa
            için kafiye” anlayışını savunmuştur. (Abes - muktebes
            tartışması)                                        B)  Muallim Naci
                                                               C)  Abdülhak Hamit Tarhan
            Bu parçada söz edilen kafiye tartışması aşağıdaki
            sanatçılardan hangileri arasında yaşanmıştır?      D)  Recaizade Mahmut Ekrem
                                                               E)  İbrahim Şinasi
            A)  Muallim Naci ve Recaizade Mahmut Ekrem
            B)  Abdülhak Hamit Tarhan - Şemsettin Sami
            C)  Nabizade Nazım - Namık Kemal
            D)  Ziyâ Paşa - Namık Kemal
            E)  Recaizade Mahmut Ekrem - Şinâsi



                                                           10.  Gönlüm elden gitti sevdânın ne gâlip çengi var
        7.   Nâmık Kemal ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söy-     Sevdiğim, imdâda gel gönlüme aşkın cengi var
            lenemez?
            A)  Şiirlerini, heyecanlı söylevci bir edayla yazmıştır.     Reng-i ruhsârın gibi her renginin hayranıyım
                                                               Vech-i bâkinin bu hayret-gehde yüz bin rengi var
            B)  Hece ile şiir denemeleri yapmış ancak aruz ölçüsü-
               nü kullanmıştır.
                                                               Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            C)  Sadece şiir türünde eserler vermiştir.
                                                               A)  Teması aşktır.
            D)  Encümen-i Şuara topluluğuna katılmıştır.
                                                               B)  Mübalağa vardır.
            E)  Edebiyatı, halka ulaşmada bir araç olarak görmüştür.
                                                               C)  Ahenk tam uyakla sağlanmıştır.
                                                               D)  Tanzimat II. Dönem şiirinden alınmış olabilir.
                                                               E)  Divan edebiyatı geleneğinden izler taşımaktır.
        8.   Kendi döneminin “üstadı” olarak anılır. Öğretmen, eleş-
            tirmen, teorisyen ve hoca sıfatıyla tanınır. Tanzimat’ın
            önde gelen yazarlarındandır. Servetifünun’un temelini
            atmıştır. Eski edebiyata karşı yeni edebiyatı savunmuş-
            tur. “Kafiye göz-kulak içindir.” tartışmasında başı çeker.
            Batı edebiyatını esas olarak kabul etmiştir. Şiir, hikâ-
            ye,  roman,  tiyatro,  eleştiri  türlerinde  eserler  vermiştir.
            “Sanat sanat içindir.” anlayışına bağlıdır. “Her güzel şey
            şiirin konusu olabilir.” görüşüyle Türk şiirinin konusunu   11.  Aşağıdaki eserlerden hangisi türü yönüyle diğerle-
            genişletmiştir.
                                                               rinden farklıdır?
            Bu parçada sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı   A)  Tercüme-i Manzume
            aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               B)  Nağme-i Seher
            A)  Abdülhak Hâmit Tarhan
                                                               C)  Duhter-i Hindu
            B)  Muallim Nâci
                                                               D)  Heves Ettim
            C)  Ziyâ Paşa
                                                               E)  Şerare
            D)  Recâizâde Mahmut Ekrem
            E)  Nâbizâde Nâzım







                                                                                                                                                                     117
                                                       116                                                                                                           117
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123