Page 116 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 116
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Tanzimat Dönemi Şiiri 3. TEST
6. Göz için kafiye - kulak için kafiye tartışması Tanzimat 9. Şerare, Ateşpare, Füruzan, Sümbüle adlı eserlerin şa-
II. Dönemi’nde başlamış, sanatçıların bir kısmı “göz için iri aşağıdaki sanatçılardan hangisidir?
kafiye” derken diğer kısmı ve bunların öğrencileri “kulak
A) Ziyâ Paşa
için kafiye” anlayışını savunmuştur. (Abes - muktebes
tartışması) B) Muallim Naci
C) Abdülhak Hamit Tarhan
Bu parçada söz edilen kafiye tartışması aşağıdaki
sanatçılardan hangileri arasında yaşanmıştır? D) Recaizade Mahmut Ekrem
E) İbrahim Şinasi
A) Muallim Naci ve Recaizade Mahmut Ekrem
B) Abdülhak Hamit Tarhan - Şemsettin Sami
C) Nabizade Nazım - Namık Kemal
D) Ziyâ Paşa - Namık Kemal
E) Recaizade Mahmut Ekrem - Şinâsi
10. Gönlüm elden gitti sevdânın ne gâlip çengi var
7. Nâmık Kemal ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söy- Sevdiğim, imdâda gel gönlüme aşkın cengi var
lenemez?
A) Şiirlerini, heyecanlı söylevci bir edayla yazmıştır. Reng-i ruhsârın gibi her renginin hayranıyım
Vech-i bâkinin bu hayret-gehde yüz bin rengi var
B) Hece ile şiir denemeleri yapmış ancak aruz ölçüsü-
nü kullanmıştır.
Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
C) Sadece şiir türünde eserler vermiştir.
A) Teması aşktır.
D) Encümen-i Şuara topluluğuna katılmıştır.
B) Mübalağa vardır.
E) Edebiyatı, halka ulaşmada bir araç olarak görmüştür.
C) Ahenk tam uyakla sağlanmıştır.
D) Tanzimat II. Dönem şiirinden alınmış olabilir.
E) Divan edebiyatı geleneğinden izler taşımaktır.
8. Kendi döneminin “üstadı” olarak anılır. Öğretmen, eleş-
tirmen, teorisyen ve hoca sıfatıyla tanınır. Tanzimat’ın
önde gelen yazarlarındandır. Servetifünun’un temelini
atmıştır. Eski edebiyata karşı yeni edebiyatı savunmuş-
tur. “Kafiye göz-kulak içindir.” tartışmasında başı çeker.
Batı edebiyatını esas olarak kabul etmiştir. Şiir, hikâ-
ye, roman, tiyatro, eleştiri türlerinde eserler vermiştir.
“Sanat sanat içindir.” anlayışına bağlıdır. “Her güzel şey
şiirin konusu olabilir.” görüşüyle Türk şiirinin konusunu 11. Aşağıdaki eserlerden hangisi türü yönüyle diğerle-
genişletmiştir.
rinden farklıdır?
Bu parçada sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı A) Tercüme-i Manzume
aşağıdakilerden hangisidir?
B) Nağme-i Seher
A) Abdülhak Hâmit Tarhan
C) Duhter-i Hindu
B) Muallim Nâci
D) Heves Ettim
C) Ziyâ Paşa
E) Şerare
D) Recâizâde Mahmut Ekrem
E) Nâbizâde Nâzım
117
116 117