Page 115 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 115

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                               Tanzimat Dönemi Şiiri                             2    TEST



        1.   •  İlhâm-ı Vatan                              4.   ----,  eski  edebiyatı  savunanların  lideri  konumundadır.
             • Bâlâdan Bir Ses                                 Fakat  Fransız  edebiyatını  öğrendikçe  Batılı  anlam-
                                                               da  sade  bir  dille  başarılı  şiir  örnekleri  de  vermiştir.
            Bu eserler aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?  Tamamen Batılı yaşayışı kabul etmek yerine Türk kül-
                                                               türünü savunan sanatçı, şiire biçim ve içerik yönünden
            A)  Nâmık Kemal
                                                               yenilikler  getirmiştir.  Kafiyeye  yönelik  tartışmalarda,
            B)  Muallim Naci                                   kafiyenin göz için olduğunu savunmuştur. Eski şiir gele-
            C)  Abdülhak Hamit Tarhan                          neğini iyi bilmesine rağmen halk edebiyatı nazım şekil-
                                                               lerinden yararlanmıştır.
            D)  İbrahim Şinasi
            E)  Ziyâ Paşa                                      Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
                                                               dan hangisi getirilmelidir?
                                                               A)  Muallim Naci
                                                               B)  Abdülhak Hamit Tarhan
                                                               C)  Recaizade Mahmut Ekrem

        2.   Modern şiirimizin öncülerindendir. “Şair-i Azam” olarak   D)  Ziyâ Paşa
            bilinir. Edebî türlerden sadece şiir ve tiyatro yazmıştır.   E)  Namık Kemal
            Tezatlar  şairi  olarak  da  bilinir.  Şiirlerinde  ölçü,  kafiye
            ve dile önem vermemiş; karışık ve sanatlı bir dil kul-
            lanmıştır. Çoğunlukla aruz ölçüsünü kullanmış, az da
            olsa durak kullanmadan hece ölçüsüyle şiir denemeleri
            yapmıştır.  Batılı  şiir  türlerini  edebiyatımızda  ilk  kez  o
            kullanmış Doğu ve Batı edebiyatı arasında bu yönüyle
            köprü olmuştur.
            Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisi-
            dir?
            A)  Abdülhak Hâmit Tarhan
            B)  Recâizâde Mahmut Ekrem
            C)  Ahmet Mithat Efendi
            D)  Muallim Nâci
            E)  Nâmık Kemâl



                                                           5.   ---- tarafından kaleme alınan Zafernâme; kaside, tahmîs
                                                               ve şerh olmak üzere üç bölümden oluşan hiciv türünde
                                                               bir eserdir. Eserin kaside bölümü 66 beyitlik medhiye
                                                               şeklinde, İzmit Mutasarrıfı Fâzıl Paşa’nın ağzından Âlî
                                                               Paşa için yazılmıştır. Daha sonra bu kaside, Karantina
        3.   Aşağıdakilerden  hangisi  Tanzimat  Dönemi  şiirinin   Kâtibi Hayri Efendi adında birinin ağzından tahmis edil-
            özelliklerindendir?                                miş ve Zaptiye Nâzırı Hüsnü Paşa’nın ağzından yapılan
                                                               tahmisin şerhi ile de eser tamamlanmıştır.
            A)  Dil ve üslupta Arapça ve Farsça bırakılmış, yalın bir
               Türkçe esas alınmıştır.                         Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
            B)  Hece ölçüsü de aruz ölçüsü de yoğun olarak kulla-  dan hangisi getirilmelidir?
               nılmıştır.
                                                               A)  Nâmık Kemal
            C)  Nazım biçimi bakımından halk şiirinden yararlanılmıştır.
                                                               B)  Recâizâde Mahmut Ekrem
            D)  Parça  güzelliği  yerine  bütün  güzelliği  anlayışı  be-
               nimsenmiştir.                                   C)  Muallim Nâci
                                                               D)  Abdülhak Hâmit Tarhan
            E)  Divan şiirinden biçim ve içerik yönüyle uzaklaşılmıştır.
                                                               E)  Ziyâ Paşa



                                                       113
                                                       113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120