Page 117 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 117

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                               Tanzimat Dönemi Şiiri                             3    TEST



        1.   (I)  Türk  edebiyatında  İslamiyet’ten  önce  sagular  yo-  3.   Türk edebiyatında hece ölçüsüyle yazılan ilk tiyatro
            luyla anlatılan ölüm; divan ve halk edebiyatında mer-  eseri olan Nesteren aşağıdaki sanatçılardan hangi-
            siye  ve  ağıt  ile  varlığını  devam  ettirmiş,  Tanzimat   sine aittir?
            Dönemi’nde  ise  daha  farklı  bir  bakış  açısıyla  ortaya
                                                               A)  Abdülhak Hamit Tarhan
            çıkmıştır. (II) Sevilenlerin  kaybedilişleri sevenleri ta-
            rafından büyük bir hüzün kaynağı olmuştur. (III) Akif   B)  Muallim Naci
            Paşa ve Recaizâde Mahmut Ekrem'de görülen dinin
                                                               C)  Ziyâ Paşa
            kontrolündeki ölüm fikri ele alındıktan sonra, Abdülhak
                                                               D)  Recaizade Mahmut Ekrem
            Hâmit’te  ölüm  anlayışı  irdelenmiştir.  (IV)  Ölüm  fikri,
            Abdülhak Hâmid’de ki diğer şairlerde olduğu gibi me-  E)  Şinasi
            tafizik  bir  boyutta  ele  alınır.  (V)  Manzumelerinin  ço-
            ğunda  Allah,  âhiret,  ruh,  insan,  kâinât,  ölüm  ve  yok
            olmak gibi konulara felsefi bir bakışla yaklaşan Hâmid,
            yakınlarının  kaybıyla  şuuraltına  yerleşmiş  olan  ölüm
            düşüncesini her fırsatta dile getirmekten kaçınmaz.

            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde
            bilgi yanlışı vardır?
                                                           4.   Aşağıdaki  eser  -  şair  eşleştirmelerinden  hangisi
            A) I             B) II             C) III            D) IV             E) V  yanlıştır?
                                                               A)  Nağme-i Seher - Ziyâ Paşa
                                                               B)  Zemzeme - Recaizade Mahmut Ekrem
                                                               C)  Müntehâbât-ı Eş’ar - Şinasi
                                                               D)  Garam - Abdülhak Hamit Tarhan
                                                               E)  Sümbüle - Muallim Naci
















                                                           5.   Ziyâ Paşa’nın Şiir ve İnşâ makalesi Tanzimat Dönemi’
        2.   Ziyâ Paşa 1859 yılında kaleme aldığı bu eserini saray-  nin şiir üzerine yazılan önemli makalelerindendir. Söz
            da mabeyn kâtipliği yaptığı zamanlarda yazmıştır. Şiir,   konusu  makalesinde  Ziyâ  Paşa,  yeni  anlayışı  radikal
            şairin ve Tanzimat Dönemi’nin bürokrat - aydınlarının   bir şekilde savunarak divan edebiyatını kıyasıya eleşti-
            felsefi durumlarını yansıtır. Güçlü çatışmaların yer al-  rir. Yeni şiir anlayışı için kaynağın divan edebiyatı değil
            dığı bu eserde şair; İslam felsefesiyle Batı bilimlerini,   halk  edebiyatı  olduğunu  savunur.  Bu  yenilik  taraftarı
            özellikle astronomiyi başarılı bir şekilde kaynaştırır.  görüşlerinin  ardından  ----  adlı  eserinde  bu  makalede
                                                               dile getirdiği görüşlerin aksini savunur.
            Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden han-
            gisidir?                                           Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangi-
                                                               si getirilmelidir?
            A)  Zafernâme
            B)  Şiir ve İnşâ                                   A)  Rüyâ
            C)  Terkibibent                                    B)  Eş’âr-ı Ziyâ
            D)  Rüyâ                                           C)  Zafernâme
            E)  Harâbât                                        D)  Harâbât
                                                               E)  Defter-i A’mâl



                                                       115
                                                       115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122