Page 113 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 113
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Tanzimat Dönemi Şiiri 2 TEST
1. • İlhâm-ı Vatan 4. ----, eski edebiyatı savunanların lideri konumundadır.
• Bâlâdan Bir Ses Fakat Fransız edebiyatını öğrendikçe Batılı anlam-
da sade bir dille başarılı şiir örnekleri de vermiştir.
Bu eserler aşağıdaki şairlerden hangisine aittir? Tamamen Batılı yaşayışı kabul etmek yerine Türk kül-
türünü savunan sanatçı, şiire biçim ve içerik yönünden
A) Nâmık Kemal
yenilikler getirmiştir. Kafiyeye yönelik tartışmalarda,
B) Muallim Naci kafiyenin göz için olduğunu savunmuştur. Eski şiir gele-
C) Abdülhak Hamit Tarhan neğini iyi bilmesine rağmen halk edebiyatı nazım şekil-
lerinden yararlanmıştır.
D) İbrahim Şinasi
E) Ziyâ Paşa Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
dan hangisi getirilmelidir?
A) Muallim Naci
B) Abdülhak Hamit Tarhan
C) Recaizade Mahmut Ekrem
2. Modern şiirimizin öncülerindendir. “Şair-i Azam” olarak D) Ziyâ Paşa
bilinir. Edebî türlerden sadece şiir ve tiyatro yazmıştır. E) Namık Kemal
Tezatlar şairi olarak da bilinir. Şiirlerinde ölçü, kafiye
ve dile önem vermemiş; karışık ve sanatlı bir dil kul-
lanmıştır. Çoğunlukla aruz ölçüsünü kullanmış, az da
olsa durak kullanmadan hece ölçüsüyle şiir denemeleri
yapmıştır. Batılı şiir türlerini edebiyatımızda ilk kez o
kullanmış Doğu ve Batı edebiyatı arasında bu yönüyle
köprü olmuştur.
Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisi-
dir?
A) Abdülhak Hâmit Tarhan
B) Recâizâde Mahmut Ekrem
C) Ahmet Mithat Efendi
D) Muallim Nâci
E) Nâmık Kemâl
5. ---- tarafından kaleme alınan Zafernâme; kaside, tahmîs
ve şerh olmak üzere üç bölümden oluşan hiciv türünde
bir eserdir. Eserin kaside bölümü 66 beyitlik medhiye
şeklinde, İzmit Mutasarrıfı Fâzıl Paşa’nın ağzından Âlî
Paşa için yazılmıştır. Daha sonra bu kaside, Karantina
3. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi şiirinin Kâtibi Hayri Efendi adında birinin ağzından tahmis edil-
özelliklerindendir? miş ve Zaptiye Nâzırı Hüsnü Paşa’nın ağzından yapılan
tahmisin şerhi ile de eser tamamlanmıştır.
A) Dil ve üslupta Arapça ve Farsça bırakılmış, yalın bir
Türkçe esas alınmıştır. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
B) Hece ölçüsü de aruz ölçüsü de yoğun olarak kulla- dan hangisi getirilmelidir?
nılmıştır.
A) Nâmık Kemal
C) Nazım biçimi bakımından halk şiirinden yararlanılmıştır.
B) Recâizâde Mahmut Ekrem
D) Parça güzelliği yerine bütün güzelliği anlayışı be-
nimsenmiştir. C) Muallim Nâci
D) Abdülhak Hâmit Tarhan
E) Divan şiirinden biçim ve içerik yönüyle uzaklaşılmıştır.
E) Ziyâ Paşa
113
113