Page 133 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 133
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Fecriati Dönemi Şiiri, TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Millî Edebiyat Dönemi Şiiri
8. Divan edebiyatı biçimine bağlı “Esrar” mahlasıyla yaz- Çözüm:
dığı özgün şiirleri olan sanatçı, divan şiirini Batı şiiriyle
mahirce birleştirip modern şiirin zeminini hazırlamış- A seçeneğinde Mehmet Âkif Ersoy, Mehmet Emin
tır. Baudelaire, Verlaine, Victor Hugo gibi sanatçılar Yurdakul ve Ziya Gökalp sanat toplum içindir anlayışıyla
şiir anlayışının şekillenmesinde etkili olmasına rağmen eser vermiş olan sanatçılardır. Sanatı amaç değil araç
Türkçeye karşı duyduğu sevgiyle; yalın, duru İstanbul olarak görmüşlerdir. Diğer seçeneklerde şiir türünde
Türkçesiyle eserler yazmıştır. Sanatçıya göre “Şiir ses- eser yazmamış olan veya sanat için sanat yapan şairler
siz bir bestedir, musikiden başka musikidir.” Bu anlayışa de vardır.
en uygun bulduğu için aruz ölçüsünü kullanmış ve saf Cevap: A
şiir anlayışıyla şiirler yazmıştır. Bir süre Havza edebiya-
tı (Nev Yunânîlik) akımına bağlanmış, daha sonra yeni
arayışlara yönelmiştir. Özlü ve yoğun bir üslûba sahiptir.
Sanat sanat içindir düşüncesiyle yazdığı eserlerde aşk,
ölüm, rindlik, deniz, musiki, Türk tarihi ve coğrafyası ve
özellikle İstanbul’u işlemiştir.
Aşağıdaki eserlerden hangisi parçada sözü edilen
sanatçıya ait değildir?
A) Sonsuzluk Kervanı
B) Kendi Gök Kubbemiz
C) Eski Şiirin Rüzgârıyla
D) Bitmemiş Şiirler
E) Rubailer ve Hayyam’ın Rubailerini Türkçe Söyleyiş
Çözüm:
Parçada bahsedilen sanatçı Yahya Kemal Beyatlı’dır. Saf
şiirin önemli temsilcilerinden olan sanatçının şiir türündeki
eserleri B, C, D, E seçeneklerinde verilmiştir. A seçene- 10. Şiir sanatı; insanın tabiatı, eşyayı ve kendini algılama
ğinde verilen eser ise Necip Fazıl Kısakürek’e aittir. tarzına bağlı olarak değişiklik göstermektedir. İşlev açı-
Cevap: A sından, şiirin sosyal hayata fayda sağlayacak bir araç
gibi kullanılması yüzyıllar boyunca gerekli görülmüştür.
19. yüzyıl Fransız şairlerinin "Şiir kendisi için vardır."
anlayışını geliştirmeleri, şiiri düz yazıdan ayrı bir ze-
minde, musiki ile değerlendirme imkânı sağlamış tır.
Modern Türk şiiri ---- çekirdeğini oluştururken Fransız
şiirinin de etkisiyle saf şiire bağlı bir koldan gelişir.
9. Tanzimat’ın ilanından sonra Batılılaşma cereyanları
hızlanır. Batı medeniyetinin olumsuz taraflarının taklit Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
edilmesi, Türk toplumunda önemli bir mesele hâline ge- gisi getirilmelidir?
lir. Birinci Dünya Savaşı’nı takip eden yıllarda milliyet-
çilik etrafındaki arayışlardan biri de Yahya Kemal’den A) Ziya Gökalp ve Mehmet Akif Ersoy ile
gelir. Yahya Kemal konferanslarıyla, yazılarıyla ve üni-
versitede verdiği derslerle pek çok insanı derinden etki- B) Halide Edip Adıvar ve Reşat Nuri Güntekin ile
ler. Bu yangın ortamında sadece amaçları vatana hiz-
met olan ---- da / de hayatları bir ‘şuur’ devrine tekabül C) Yahya Kemal Beyatlı ve Ahmet Haşim ile
ettiği için sanatlarında derinleş(e)memiş şairlerimizdir.
D) M.Emin Yurdakul ve Ömer Seyfettin ile
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
gisi getirilmelidir? E) Enis Behiç Koryürek ve Faruk Nafiz Çamlıbel ile
A) Mehmet Akif Ersoy, Mehmet Emin Yurdakul ve Ziya
Gökalp Çözüm:
B) Ömer Seyfettin - Halide Edip Adıvar - Yakup Kadri
Karaosmanoğlu Parçada bahsedilen modern Türk şiirinin çekirdeği-
ni oluşturan sanatçılarımız Yahya Kemal Beyatlı ve
C) Ahmet Haşim - Ömer Seyfettin - Refik Halit Karay
Ahmet Haşim'dir.
D) Ziya Gökalp - Halide Edip Adıvar - Ahmet Hikmet
Müftüoğlu
E) Ali Canip Yöntem - Reşat Nuri Güntekin - Falih Rıfkı Cevap: C
Atay
133