Page 134 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 134

Fecriati Dönemi Şiiri,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI               Millî Edebiyat Dönemi Şiiri              ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        5.   ----  hareketinin  manifestosu  olarak  kabul  edilen  ----   Çözüm:
            makalesi ---- tarafından kaleme alınmış olmasına rağ-
                                                               Eski edebiyatımızda uzun hikâyeler mesnevi türü ile ya-
            men büyük bir “?” imzasıyla yayımlanmıştır. Makalede
                                                               zılmaktadır. Tanzimat’tan sonra ortaya çıkan manzume
            Arapça ve Farsça etkisindeki Türkçenin sadeleşmesi-  türünde  kafiyeli  ve  redifli,  şiir  biçiminde  hikâye  yazma
            düşüncesi savunulurken bunu sağlayabilmek için Türk   amacı  taşır.  Bu  türün  ilk  örneklerini  veren  Recaizade
            dilinde bulunan yabancı kuralların dile yerleşmemiş ya-  Mahmut  Ekrem'in;  Baba,  Hasta  gibi  önemli  manzum
            bancı sözcüklerin çıkarılması dilden yazı dili ile konuş-  hikâyeleri  bulunur.  Bu  tür  Servetifünun  Dönemi'nde
            ma dili arasındaki ayrımın ortadan kaldırılması gerektiği   Tevfik Fikret'le yaygınlaşmaya başlamıştır. Millî Edebiyat
            savunulmuştur.                                     Dönemi'nin  etkin  olduğu  yıllarda  manzum  hikâyenin
                                                               temsilcisi Mehmet Âkif Ersoy’dur. Düşündürücü ve eği-
            Bu  parçada  boş  bırakılan  yerlere  aşağıdakilerden   tici manzum hikâyelere örnek olarak ise Yahya Kemal
            hangileri sırasıyla getirilmelidir?                Beyatlı'nın Nazar isimli eseri örnek verilebilir.
                                                                                                 Cevap: C
            A)  Yenileşme - Sanat - Ali Canip Yöntem

            B)  Saf şiir - Fecriati -  Ahmet Hâşim
            C)  Servetifünun - Edebiyat ve Hukuk - Hüseyin Cahit Yalçın
                                                           7.   Aşağıdakilerin hangisinde dizelerde kullanılan ede-
            D)  Millî Edebiyat -  Yeni Lisan - Ömer Seyfettin
                                                               bî sanat ayraç içinde doğru olarak verilmiştir?
            E)  Türkçülük - Genç Kalemler -  Ziya Gökalp
                                                               A)  Artık demir almak günü gelmişse zamandan
                                                                     Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan.
                                                                                                   (Hüsnütalil)
            Çözüm:
                                                               B)  Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli,
            Türk  dilinden  yabancı  dil  bilgisi  kurallarını  ve  dilimi-
            ze  yerleşmemiş  yabancı  sözcükleri  atma  fikri  Yeni       Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli,
            Lisan  makalesinde  ortaya  çıkmıştır.  Bu  makale  Millî                                   (İstiare)
            Edebiyat'ın  manifestosu  niteliğindedir.  Bu  makalenin   C)  Biçare gönüller! Ne giden son gemidir bu!
            yazarı ise Ömer Seyfettin'dir.                           Hicranlı hayatın ne de son matemidir bu.

                                              Cevap: D                                              (Kinaye)
                                                               D)  Dünyada sevilmiş ve seven nafile bekler;
                                                                     Bilmez ki giden sevgililer dönmeyecekler.
                                                                                                        (Tevriye)
                                                               E)  Birçok gidenin her biri memnun ki yerinden,
                                                                  Birçok seneler geçti; dönen yok seferinden.
                                                                                                        (Tariz)
                                                               Çözüm:
        6.   Tarih boyunca edebî türler içinde birbirleriyle en fazla   Yahya Kemal'in Sessiz Gemi şiirinin bütünü istiare sa-
            etkileşim içinde olan  iki tür şiir ve hikâyedir. Bu etki-  natı  ile  örülmüştür.  Sorudaki  beyitlere  sırasıyla  baka-
            leşim  sonucunda  çok  yaygın  olarak  yazılan  bazı  ara   cak  olursak  A  seçeneğinde  "zamandan  demir  almak"
            formlar ortaya çıkmıştır: epos, mensur şiir (düzyazı şiir),   ifadesiyle  ölüm  vaktinin  geldiği  belirtilerek  hüsnütalil
                                                               değil, istiare sa natı yapılmıştır. B seçeneğinde yaşayan
            şiirsel düzyazı, anlatımcı (narrative) şiir, manzum hikâ-  insanlar rıh tımda kalanlar olarak ifade edildiğinden isti-
            ye ve öykü şiir. Bunlar içinde şairler tarafından en fazla   are sanatı vardır. C seçeneğindeki beyitte tenasüp, mü-
            tercih edilenler ise manzum hikâye ve öykü - şiir olmuş-  balağa gibi sanatlar vardır fakat kinaye sanatı yoktur.
            tur. Bu iki formun hem şiirden hem de hikâye türünden   Burada ölümün herkes için kaçınılmaz bir son oldu ğu
            aldığı çeşitli özellikler vardır.                  "ne giden son gemidir bu" sözleri ile ifade edilmekte dir.
                                                               Hayatın içerisinde ölümden başka üzüntülerin de oldu-
            Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Millî Edebiyat'ın et-  ğu dile getirilmiştir. Biçare, hicranlı ve matem kelimeleri
            kin olduğu yıllarda manzum hikâye türünde eserler   ile tenasüp sanatı yapıl mıştır. Tevriye sanatında sözün
            vermiştir?                                         uzak anlamı kastedilir. D seçeneğindeki beyitte tevriye
                                                               sanatı yoktur. E seçeneğinde ölenlerin yerinden mem-
            A)  Ömer Seyfettin                                 nun oldukları için tekrar dönmediği ifadesiyle hüs nütalil
                                                               sanatı  yapılmıştır.  Fakat  tariz  sanatı  yoktur.  Soruda
            B)  Tevfik Fikret
                                                               ayraç  içinde  belirtilen  sanat  B  seçeneğindeki  beyitte
            C)  Mehmet Âkif Ersoy                              vardır.
            D)  Ziya Gökalp
                                                                                               Cevap: B
            E)  Recâizâde Mahmut Ekrem


                                                       132                                                                                                           133
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139