Page 139 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 139
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Fecriati Dönemi Şiiri, 3 TEST
Millî Edebiyat Dönemi Şiiri
1. I. Uçun kuşlar uçun, doğduğum yere, 3. • Sanat anlayışlarının temelini Faruk Nafiz Çam-
lıbel’in yazdığı Sanat şiiri oluşturur.
II. Şimdi dağlarında mor sümbül vardır.
• Şiire aruzla başlayıp hece ölçüsüyle devam etmiş-
III. Ormanlar koynunda bir serin dere,
lerdir.
IV. Dikenler içinde sarı gül vardır.
• Sadece dörtlüklerle yazmakla kalmamış yeni şekil
Bu dörtlükle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangi- arayışlarına girerek uzun şiir denemeleri yapmışlar-
si yanlıştır? dır.
• Şiirlerinde gerçekçi olmak istemelerine rağmen ro-
A) I ve III. dizeler birbirleriyle zengin uyaklıdır.
mantizme kaydıkları görülmüştür.
B) Çapraz uyak kullanılmıştır.
Bazı özellikleri verilen edebî topluluk aşağıdakiler-
C) II ve IV. dize sonlarında redif vardır. den hangisidir?
D) Satirik şiir özellikleri görülür.
A) Tanzimat Edebiyatı
E) Dizelerin tümü 6+5 duraklıdır.
B) Edebiyatıcedîde
C) Fecriati
D) Millî Edebiyat
E) Beş Hececiler
2. Sanatın bir form sorunu olduğuna inanan bu şairler için
önemli olan iyi ve güzel şiir yazmaktır. Bu anlayışla ken-
dilerine özgü özel bir imge düzeni oluştururlar. Özgün
olan bu imgeler, dilin mantığına uygun ve dilin anlam
alanını genişletip dile yeni olanaklar sunacak bir yapı-
ya sahiptir. Dilde arılaşma düşüncesi, kendini rahat şiir
yazma şeklinde başat öge olarak gösterir. Şiirsel söy-
lemin zirvesine ulaşmak düşüncesiyle dilin yücelmesi
4. İlk şiiri Mazideki Aşk İçin Sana, 1912 yılında Rübab
paralellik gösterir. Şiirde her türlü fikrin dışında kalarak
dergisinde yayımlanmıştır. Nâyîler adlı bir toplulukta
sadece okuyucuda estetik haz uyandıran şiir yazma
yer almıştır. Nedim adında haftalık bir dergi çıkarmıştır.
eğilimi, bu şairleri her türlü eğiliminin dışında kalıp müs-
Aruz ölçüsüyle yazdığı Baykuş isimli şiirle adını
takil şahsiyetler olarak şiir yazmaya yöneltmiştir. Şiiri
duyurmuştur. Millî Edebiyat akımının etkisiyle hece
soylu bir sanat olarak kabul eden bu şairlerde düşsel ve
ölçüsüne yönelmiştir. Aruza Veda adlı şiiriyle aruz
bireysel yön ağır basar. İçsel ve bireyci bir yaklaşımla
ölçüsünden ayrılışın iç burukluğunu or taya koymuştur.
evrensel insan tecrübesini dile getirirler. Estetik tavır ön
Şiirlerinde dörtlükten soneye kadar birçok biçimi
plandadır. Bu anlayıştaki şairler didaktik bilgiden uzak
kullanmıştır. Şiirlerinde genellikle egzotik sahne lere,
durup bir şey öğretmeyi değil, musikiyle ya da musikinin
hüzün ve melankoli gibi bireysel duygulara, aşk ve
çağrıştırdığı imgelerle insanın estetik duyarlılığını do-
ölüm temalarına yer vermiştir. Tiyatro, roman, anı ve
yurmayı amaç edinirler.
inceleme türlerinde de eserler vermiştir.
Bu parçada hakkında bilgi verilen şiir anlayışı aşa- Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden
ğıdakilerden hangisidir?
hangisidir?
A) Servetifünun şiiri
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Nâyîler
B) Orhan Seyfi Orhon
C) Millî Edebiyat şiiri
C) Halit Fahri Ozansoy
D) Saf şiir
D) Enis Behiç Koryürek
E) Beş Hececiler
E) Yusuf Ziya Ortaç
139
139