Page 141 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - AYT TDE
P. 141

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                               Fecriati Dönemi Şiiri,                            3    TEST
                                             Millî Edebiyat Dönemi Şiiri


        1.   I. Uçun kuşlar uçun, doğduğum yere,           3.   • Sanat  anlayışlarının  temelini  Faruk  Nafiz  Çam-
                                                                  lıbel’in yazdığı Sanat şiiri oluşturur.
             II. Şimdi dağlarında mor sümbül vardır.
                                                                • Şiire aruzla başlayıp hece ölçüsüyle devam etmiş-
            III. Ormanlar koynunda bir serin dere,
                                                                  lerdir.
            IV. Dikenler içinde sarı gül vardır.
                                                                • Sadece  dörtlüklerle  yazmakla  kalmamış  yeni  şekil
            Bu dörtlükle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangi-  arayışlarına girerek uzun şiir denemeleri yapmışlar-
            si yanlıştır?                                         dır.
                                                                • Şiirlerinde gerçekçi olmak istemelerine rağmen ro-
            A)  I ve III. dizeler birbirleriyle zengin uyaklıdır.
                                                                  mantizme kaydıkları görülmüştür.
            B)  Çapraz uyak kullanılmıştır.
                                                               Bazı özellikleri verilen edebî topluluk aşağıdakiler-
            C)  II ve IV. dize sonlarında redif vardır.        den hangisidir?
            D)  Satirik şiir özellikleri görülür.
                                                               A)  Tanzimat Edebiyatı
            E)  Dizelerin tümü 6+5 duraklıdır.
                                                               B)  Edebiyatıcedîde
                                                               C)  Fecriati
                                                               D)  Millî Edebiyat
                                                               E)  Beş Hececiler









        2.   Sanatın bir form sorunu olduğuna inanan bu şairler için
            önemli olan iyi ve güzel şiir yazmaktır. Bu anlayışla ken-
            dilerine özgü özel bir imge düzeni oluştururlar. Özgün
            olan bu imgeler, dilin mantığına uygun ve dilin anlam
            alanını genişletip dile yeni olanaklar sunacak bir yapı-
            ya sahiptir. Dilde arılaşma düşüncesi, kendini rahat şiir
            yazma şeklinde başat öge olarak gösterir. Şiirsel söy-
            lemin  zirvesine  ulaşmak  düşüncesiyle  dilin  yücelmesi
                                                           4.   İlk  şiiri  Mazideki  Aşk  İçin  Sana,  1912  yılında  Rübab
            paralellik gösterir. Şiirde her türlü fikrin dışında kalarak
                                                               dergisinde  yayımlanmıştır.  Nâyîler  adlı  bir  toplulukta
            sadece  okuyucuda  estetik  haz  uyandıran  şiir  yazma
                                                               yer almıştır. Nedim adında haftalık bir dergi çıkarmıştır.
            eğilimi, bu şairleri her türlü eğiliminin dışında kalıp müs-
                                                               Aruz  ölçüsüyle  yazdığı  Baykuş  isimli  şiirle  adını
            takil  şahsiyetler  olarak  şiir  yazmaya  yöneltmiştir.  Şiiri
                                                               duyurmuştur.  Millî  Edebiyat  akımının  etkisiyle  hece
            soylu bir sanat olarak kabul eden bu şairlerde düşsel ve
                                                               ölçüsüne  yönelmiştir.  Aruza Veda  adlı  şiiriyle  aruz
            bireysel yön ağır basar. İçsel ve bireyci bir yaklaşımla
                                                               ölçüsünden ayrılışın iç burukluğunu or taya koymuştur.
            evrensel insan tecrübesini dile getirirler. Estetik tavır ön
                                                               Şiirlerinde  dörtlükten  soneye  kadar  birçok  biçimi
            plandadır. Bu anlayıştaki şairler didaktik bilgiden uzak
                                                               kullanmıştır.  Şiirlerinde  genellikle  egzotik  sahne lere,
            durup bir şey öğretmeyi değil, musikiyle ya da musikinin
                                                               hüzün  ve  melankoli  gibi  bireysel  duygulara,  aşk  ve
            çağrıştırdığı  imgelerle  insanın  estetik  duyarlılığını  do-
                                                               ölüm  temalarına  yer  vermiştir.  Tiyatro,  roman,  anı  ve
            yurmayı amaç edinirler.
                                                               inceleme türlerinde de eserler vermiştir.
            Bu parçada hakkında bilgi verilen şiir anlayışı aşa-     Bu  parçada  sözü  edilen  sanatçı  aşağıdakilerden
            ğıdakilerden hangisidir?
                                                               hangisidir?
            A)  Servetifünun şiiri
                                                               A)  Faruk Nafiz Çamlıbel
            B)  Nâyîler
                                                               B)  Orhan Seyfi Orhon
            C)  Millî Edebiyat şiiri
                                                               C)  Halit Fahri Ozansoy
            D)  Saf şiir
                                                               D)  Enis Behiç Koryürek
            E)  Beş Hececiler
                                                               E)  Yusuf Ziya Ortaç
                                                       139
                                                       139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146