Page 141 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 141
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Fecriati Dönemi Şiiri, 4 TEST
Millî Edebiyat Dönemi Şiiri
1. • Altın kulelerden yine kuşlar 4. Fransız edebiyatından ve özellikle şairlerinden ilham
Tekrârını ömrün eder ilan alan sanatçı, birçok edebî kimlikle bir araya gelme fır-
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam satı bulmuştur. Şiirlerini, biçimsel bütünlük ve sembo-
Âlemlerimizden sefer eyler? lizm ögeleriyle zenginleştirmiştir. Divan şiiri geleneğinin
• Fırtınayı andıran orkestra sesleri kalıplaşmış kurallarından sıyrılmıştır. Osmanlı gelene-
Bir ürperiş getirir senin sinirlerine, ğinde şekillenmiş aruz kalıplarını neoklasik stilde ye-
Istırap çekenlerin acıklı nefesleri niden düzenlemiştir. Aruz kalıplarından vazgeçmese
Bizde geçer en yanık bir musiki yerine de musiki havası olan akıcı eserler ortaya koymuştur.
Aşağıdakilerden hangisi bu dörtlüklerin ortak özel- Kültüründen taviz vermeden köklerine bağlı, gözü ba-
liklerinden biridir? tıda klasik fakat klişe olmayan şiirler yazmıştır. Millî
Edebiyat anlayışına destek vermek için dilin arılaştırıl-
A) 11’li hece ölçüsünün kullanılması ması gerektiğini kabul etmemiş, edebiyatın müzik nota-
B) Benzer temaların işlenmesi larıyla hayat bulabileceğini göstermiştir.
C) Nazım şekillerinin koşma olması Aşağıdaki eserlerden hangisi bu parçada söz edilen
D) Ahenk unsuru olarak redife yer verilmesi sanatçının eserlerinden biridir?
E) Söz sanatlarının kullanılması A) Göl Saatleri
B) Suda Halkalar
C) Rûh-ı Bikayd
D) Kendi Gök Kubbemiz
2. Kalbim yine üzgün, seni andım da derinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden E) Bırak Beni Haykırayım
Yorgun ve kırılmış gibi en ince yerinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden
Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylene-
mez?
A) Yinelemelerle müzikalitenin sağlandığı
B) Temasının hüzün ve aşk olduğu
5. (I) XIX. yüzyılın özellikle ikinci yarısında değişen top-
C) Mecazımürsel sanatının kullanıldığı lumla birlikte edebiyatın da değişmesi; kültür adamları-
D) Ahenk sağlamak için seciye başvurulduğu mızın, sanat - edebiyat meseleleri üzerinde düşündük-
lerini yazmalarıdır. (II) Bunun ilk ciddi örneği, yeni Türk
E) Saf şiir (öz şiir) özellikleri taşıdığı
edebiyatının bir beyannamesi olarak da değerlendirilen
Namık Kemal'in Lisân-i Osmaninin Edebiyatı Hakkında
Bazı Mülahazatı Şamildir makalesidir. (III) 1866'da
3. Millî Edebiyat akımından şekil ve içerik olarak etki- Tasvir-i Efkâr gazetesinde yayımlanan bu makalede,
lenmişlerdir. Sanat anlayışlarının yapı taşlarının Ziya klasik edebiyatı tenkit etmiş, onunla ilgili birtakım tespit
Gökalp’in ---- adlı şiiri oluşturmuştur. Sade bir dil ve ve değerlendirmelerde bulunulurken yeni bir edebiya-
hece ölçüsüyle şiirler yazmışlarıdır. Topluluğa dâhil tın gelişip olgunlaşması, hepsinden önemlisi toplumu
olan sanatçıların hepsi ilk şiirlerini aruzla yazmış daha değiştirmede itici bir görev üstlenmesi için birtakım
sonra heceye geçmiştir. Halit Fahri Ozansoy’un ---- adlı esaslar ortaya koymuştur. (IV) Burada Namık Kemal,
şiiri adeta bunun göstergesidir. dil ve edebiyatın nasıl olması gerektiğini edebiyatın millî
hayatta aksettirmesi gerektiğini ifade etmesiyle, bir an-
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin lamda Millî Edebiyat'ın ilk habercisidir. (V) Daha sonra
hangileri getirilmelidir? Namık Kemal'in dava arkadaşı Ziya Paşa, sonuna ka-
dar sadık kalmayacağı görüşlerini ihtiva eden Harabat
A) Kızıl Elma - Hep Onun İçin
eserini, Hürriyet gazetesinde yayımlar.
B) Gönülden Sesler - Altın Işık
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
C) Türkçe Şiirler- Şarkın Sultanları
bilgi yanlışı vardır?
D) Zindan Duvarları - Gönülden Gönüle
A) I B) II C) III D) IV E) V
E) Sanat - Aruza Veda
141
141