Page 300 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 300

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                       Roman                            ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        18.   Samim  evi  dolaşmaya  karar  vererek  sofaya  çıktı.  Bu
            katta Necile’nin yatak odasından başka aranacak yer
                                                           19.   Gezgin ozan, Frenk savaşçısını selamladı. Masaya bir
            olmadığı  için  hemen  merdivene  doğru  yürüdükten
                                                               divitle cöngünden kopardığı sarımtırak kâğıtları saygıy-
            sonra durdu, başını kaldırarak etrafı dinledi. Sessizlik
                                                               la bıraktı. Yanık yüzlüydü. Ağzının ucunda, yumuşak bir
            tamdı. Merdiveni ağır ağır indi. Kalbinin çarpıntısı biraz
                                                               gülümseme vardı. Gözlerindeki garip dalgınlıkla, yaşa-
            hafifleyerek  devam  ediyordu.  Alt  kat  sofada  da  biraz
                                                               dığı çağa çok dışarıdan, çok uzaktan bakıyor gibiydi.
            durdu. Yine uzun fasılalarla damlayan su, derin sessiz-
                                                               Esir, yıpranmış giyimlerinin ceplerinde aradığı kâğıtları
            liği yumuşak ve tutuk bir çınlayışla deliyor; bu gece tra-
                                                               bulmuş, “Yaklaş, ver!” emri bekleyerek boynunu biraz
            jik bir süratle koşan hadiselerin ritmine aykırı bir temkin,
                                                               bükmüştü. Şövalye eliyle işaret etti. Mavro’nun alıp koş-
            ağırlık ve sükûn hissi veriyordu. Samim bu sesi uzun bir
                                                               turduğu kâğıtlara hemen bakmadı:
            an dinledi ve sevdi. Beyazları parlayan kapılara baka-
            rak hangi odaya gideceğini düşündü. Hatırladı.      — Nerelisin?
            Bu parça ile ilgili aşağıdakilerin hangisi söylenemez?     — Menteşe Beyliği’nden...
            A)  Hâkim bakış açısı kullanılmıştır.              — Necisin?
            B)  İç çözümleme anlatım tekniğine başvurulmuştur.
                                                               — Bey gemisinde levent yüzbaşısı...
            C)  Anlatıcı üçüncü tekil kişidir.
                                                               — Kimlere esir düştün?
            D)  Roman kişisinin ruh hâli mekânla ilişkilendirilmiştir.
            E)  Bilinç akışı anlatım tekniğinden yararlanılmıştır.     — Rodosluya...
                                                               — Basıldınız mı?
            Çözüm:                                             —  Yok!  Biz,  Lindos’u  basacaktık!  Altı  gemiyle  çıktık
            Hakim bakış açısında anlatıcı, olaylara ve kahraman-  Bodrum’dan...  Nesirez  Adası’nı  vurduk  önce...  Adalı,
            lara hâkimdir. Olayların nasıl gelişeceğini bilir ve görür.   sancaklarını baş aşağı getirip ak bezler sallayarak vire
            Olayları  anlatırken  kahramanların  aklından  geçenleri   istedi. Sonra apansız saldırdı.
            ve psikolojilerini yansıtır. Bu parçada “düşündü, hatır-
                                                               Bu parça ile ilgili aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
            ladı” gibi sözcüklerle hakim bakış açısı kullanılmıştır. İç
            çözümleme; kişilerin iç dünyalarının, iç yaşantılarının,   A)   Kişi betimlemelerine yer verilmiştir.
            hâkim  anlatıcı  ve  bakış  açısıyla  anlatıldığı  psikolojik
            tahlil tekniğidir. Bu anlatım tekniğinde anlatıcı, kişinin iç   B)   Öyküleyici anlatım kullanılmıştır.
            dünyasına bütünüyle egemen olan dışarıdan bir unsur   C)   Diyalog anlatım tekniğinden yararlanılmıştır.
            olarak etkindir; anlatılan kişi ise edilgendir. Bu parçada
                                                               D)   Konusuna göre tarihî romandan alınmıştır.
            hâkim  bakış  açısı  olduğundan  iç  çözümleme  tekniği-
            ne  başvurulmuştur.  Parçada  “düşündü,  hatırladı”  gibi   E)   İç konuşma anlatım tekniğine başvurulmuştur.
            sözcüklerden üçüncü tekil kişi anlatıcı kullanıldığı an-
            laşılmaktadır. “Yine uzun fasılalarla damlayan su, derin
            sessizliği  yumuşak  ve  tutuk  bir  çınlayışla  deliyor;  bu   Çözüm:
            gece trajik bir süratle koşan hadiselerin ritmine aykırı bir   “Gözlerindeki  garip  dalgınlık,  yanık  yüzlüydü,  yıpran-
            temkin, ağırlık ve sükûn hissi veriyordu.” ifadesinde ro-  mış  giyimler”  gibi  ifadelerle  kişi  betimlemelerine  yer
            man kişisinin ruh hâli mekânla ilişkilendirilmiştir. Mekân   verilmiştir. “Gezgin ozanın selamlaması, kâğıtları bırak-
            unsuru olarak burada "sofa, merdiven" gibi yerler veril-  ması, şövalyenin işaret etmesi, konuşmanın başlama-
            mektedir. Bilinç akışı; romanda kahramanın zihninden   sı” olaya, kişilere bağlı öyküleyici anlatımdır. Konuşma
            geçenleri aralıksız olarak ve seri hâlde, belli bir sıraya   bölümünde  karşılıklı  konuşmalarla  diyalog  anlatım
            koymadan olduğu gibi aktarmaya çalışan anlatım tek-  tekniğinden  yararlanılmıştır.  “Şövalye,  divit,  Menteşe
            niğidir. Bu parçada bilinç akışına örnek olabilecek bir   Beyliği” ifadelerinden parçanın tarihî romandan alındığı
            kullanım yoktur.
                                                               anlaşılmaktadır. Bu parçada iç konuşma anlatım tekni-
                                                                      ğine başvurulmamıştır.
                                                 Cevap: E
                                                                                                 Cevap: E








                                                       300                                                                                                           301
   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305