Page 376 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 376
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Tiyatro 4. TEST
6. Tiyatroda gerçek, yazarın ya da sanatçının benliğinde 9. Aşağıdakilerden hangisi tragedyanın bir özelliğidir?
egemen olan görüş ve duyuş açısıdır. Örneğin, Antik ya-
zarlarda bu olay dizisinde ortaya çıkar; Shakespeare’de A) Konular günlük hayattan seçilir.
ise karakterlerde... Tiyatrodaki gerçek; sanatçının, ya- B) Perde sayısı serbesttir.
şamın gerçeklerini kendi görüş ve duyuş açısına oturt-
masıyla var olur. C) Ağırbaşlı bir dil ve soylu bir üslup vardır.
D) Üç birlik kuralına uyulmaz.
Bu parçadatiyatro türü ile ilgili vurgulanan özellik
aşağıdakilerden hangisidir? E) Kahramanları halktan seçilir.
A) Evrensellik
B) Duruluk
C) Sürükleyicilik
D) Özgünlük
E) Yalınlık
7. Oyuncu - seyirci bileşkeni ile tiyatronun en üstün özelliğini,
başka deyişle yaşayan organizmalar ilişkisini buluruz.
Aşağıdakilerden hangisinde altı çizili kelime grubu-
nu destekleyen bir yargı vardır?
A) Tiyatro; sahne, dekor, giysi, ışıklama, müzik, metin
olmadan da var olabilir.
B) Doğaçlama, tiyatro oyuncusunun seyirciye yaklaş-
masında en etkili yoldur. 10. Sahnede bir divan. Divanda Socrates, Kriton oturuyor.
C) Oyuncu ile seyirci arasındaki akım, etki - tepki bağı Platon, bir öğrenci, karısı, elinde bir sazla öğrenci ayak-
tiyatroyu var eden temel ilkedir. ta. Sahnenin kenarında önünde bir şövale, bir ressam
bir şeyler çizmektedir.
D) Tiyatro oyununu izleyen seyirci kadar dramatik örgü
de önemli bir husustur.
SOCRATES: Ben birazdan ölecek olabilirim ama beni
E) Seyirciye ulaşabilmek için toplum sorunlarına daya- mahkûm edenler sonsuza dek onursuzluğa ve adalet-
lı metinler yazılmalıdır. sizliğe mahkûm olarak anılacaktır. Benim ölümümse
şerefle anılacak.
KRITON: Peki, Socrates, buradakiler ve benden ne di-
8. AGAFYA: Aman yarabbim… Karar vermek ne güç leğin varsa söyle; canla başla yaparız.
şeymiş… Bir kişi, iki kişi olsa ne ise… Ama dört kişi…
Gel de birini seç. Nikanor İvanoviç biraz zayıf ama SOCRATES: Ne mi istiyorum sizden? Her zaman ne
hiç de fena değil. İvan Kuzmiç de fena değil. Açık ko- istedimse onu: Kendi kendinize iyi bakın. Böylece hem
nuşmak gerekirse İvan Pavloviç de biraz şişman ama benim için hem de kendiniz için gereğinde yapılacak
pekâlâ gösterişli bir erkek. Söyleyin bana ne yapayım? olanı seve seve yaparsınız. Şimdiden söz vermeseniz
Baltazar Baltazaroviç de değerli bir adam. Ah, ne zor bile ama kendinize bakmazsanız eskiden ve bugün ko-
şey bu karar vermek!.. Anlatamam, anlatamam. Nikonor nuştuklarımızdan çıkan sonuçlara göre yaşamazsanız
İvanoviç’in dudaklarını, İvan Kuzmiç’in burnunu alsak… ne kadar söz verseniz, ne kadar yemin etseniz de boş-
Baltazar Baltazaroviç’in de hâlini tavrını… Bunun üzeri-
ne de İvan Pavloviç’in gösterişini katsak o zaman seç- tur.
mek kolay olurdu. Oysa şimdi düşün, düşün…
Bu parça ile ilgili aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
Bu parça, aşağıdaki tiyatro terimlerinden hangisine A) Diyaloğa yer verilmiştir.
örnek olabilir?
B) Sade bir dil, açık bir anlatım kullanılmıştır.
A) Tirat
C) Çatışmaya anlatımdan ulaşılabilmektedir.
B) Jest
D) Jest ve mimikler belirtilmiştir.
C) Diyalog
E) Mekân ve kişiler belirtilmiştir.
D) Skeç
E) Epizot
376 PB