Page 379 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 379

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                             Geleneksel Türk Tiyatrosu,                         ÇÖZÜMLÜ
                                         Tanzimat, Servetifünun, Fecriati ve                    SORULAR
                                           Millî Edebiyat Dönemi Tiyatrosu

        8.   Ömer Efendi, kahvede arkadaşına askerlikte nasıl kı-  9.   Celâl Mukaddimesi’ nde, Türk edebiyatı tarihinde ilk defa
            dem aldığını anlatmaktadır:                        tiyatro türü üzerinde geniş bir şekilde duran ---- tiyatro
                                                               eserleriyle fikirlerini geniş kitlelere daha kolayca duyur-
            –  Tilafone  etmişler,  Urganın  garargâhına  vardım.   mak  ister.  Tiyatroyu  “eğlencelerin  en  faydalısı”  olarak
            Gumandan begin çadırına girdim. Temennayı çaktım.  görür ve bu yönüyle diğer edebî türlerden daha üstün
                                                               kabul eder. Ona göre duygu ve düşünce sahnede daha
            – Neğören Ömer Efendi, dedi.
                                                               etkili bir şekilde tasvir edildiğinden, bir düşünceyi duyur-
                                                               ma konusunda tiyatro diğer edebî türlerden daha önem-
            – Sen neğören beğem, dedim.
                                                               lidir. “Tiyatro cihanın aynasıdır.” derken tiyatroyu insan
            – Seni imtihan edecez, gıdemine goycaz, dedi.      hayatını iyi ve kötü bütün yönleriyle yansıtan bir ayna gibi
                                                               görmüştür.
            – Goyun beğem, dedim. Çadırın direğinde dürülü harta-
            yı indirdi, masanın üstüne yaydı.                  Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılar-
                                                               dan hangisi getirilmelidir?
            – Bu ne ki, dedi.
                                                               A)  Ahmet Vefik Paşa
            – Hartadır beğem.                                  B)  Abdülhak Hamit Tarhan

            – Ya şu gördüğün uzun, kızgıl çızgılar ne ki, dedi.  C)  Namık Kemal
                                                               D)  Direktör Ali Bey
            – Huduttur beğem, dedim.
                                                               E)  Ahmet Mithat Efendi
            – Ee, eşk olsun Ömer Efendi sağa, dedi.
            – Ya şu mavi boyalı gısım nedir, dedi.             Çözüm:
            – Denğizdir beğem, dedim.                          Tiyatroyu  eğlence  araçlarının  en  faydalısı  olarak  ta-
                                                               nımlayan  ve  dünyanın  aynası  olarak  gören  Tanzimat
            – Ya şu nokta nokta siyah çızgılar ne ki, dedi.    Dönemi  sanatçısı,  sahnelenen  ilk  tiyatro  eserinin  de
                                                               yazarı olan Namık Kemal’dir.
            – Gara pampurdur beğem, dedim.
                                                                                                 Cevap: C
            – Eşk olsun Ömer Efendi sağa, dedi.
            – Bura nire, dedi; parnağınla göstürttü.       10.   1911’de  başlayan  Millî  Edebiyat  Dönemi’nde  tiyatro
                                                               türü de zenginleşmeye başlamıştır. Yabancılara ait özel
            – İstanbul’dur beğem, dedim.                       tiyatroların yanında resmî tiyatrolar da kurulmaya baş-
                                                               lanmıştır. İlk resmî Türk tiyatrosu olan ---- 1914 yılında
            – Ya şurası nire, dedi.                            kurulmuştur.1926’da  Şehir  Tiyatrosu  adını  almasıyla
                                                               da birçok tiyatro eserinin yazılmasına katkı sağlamıştır.
            – Paris’tir beğem, dedim.
                                                               Hüseyin Suat'ın uyarlaması olan Çürük Temel adlı ese-
                                                               rinin oynanmasıyla daha da güçlü hâle gelmiştir.
            – İstanbul’dan Paris’e ne kadar vakitte geden, dedi.
                                                               Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
            – Eşeğinen dört saatte varırık, emma yolda bir ahbab
            çıgar  gayfe mayfe ısmarlar, beş saatte giderim, dedim.  gisi getirilmelidir?
                                                               A)  Ortaköy Tiyatrosu
            – Eşk olsun Ömer Efendi sağa, dedi; galktı, ağnımdan
            şapadanak öptü. Beni gıdemime goydular.            B)  Darülmuallimin
               Bu  parça  aşağıdaki  tiyatro  türlerinden  hangisinin   C)  Darülbedayii Osmanî
            örneğidir?
                                                               D)  Gedikpaşa Tiyatrosu
            A) Gölge oyunu              B) Meddah          C)  Orta oyunu  E)  Diyojen Tiyatrosu
                          D)  Köy seyirlik oyunu      E) Kukla
            Çözüm:                                             Çözüm:
            Verilen  parçaya  bakıldığında  taklitlere  dayalı  bir  anlatım   Tanzimat Dönemi’nden sonra edebiyatımıza giren mo-
            vardır. Taklitler yaparak hikâyeler anlatıp halkı eğlendiren   dern tiyatro bundan sonraki dönemlerde aşama aşama
            sanatçıya  meddah  denir.  Meddahlık  tek  kişilik  gösteridir.   gelişmeye  devam  etmiştir.  Servetifünun  Dönemi’nde
            Meddahın  anlattığı  hikâyeler  konularını,  geleneksel  Türk   dönemin sanatçıları tarafından ikinci plana atılmış gibi
            kaynaklarından,  İslam  geleneğinden  ve  İran  efsanelerin-  dursa da özellikle Millî Edebiyat Dönemi’nde gelişme-
            den almıştır. Anlatma temelli olmasına rağmen taklitlerden   sini hızlandırmıştır. Bu dönemde ilk resmî tiyatro olan
            yararlanılması nedeniyle gösteri sanatları içinde yer alır.    Darülbedayi  Osmanî’nin  kurulması  Türk  tiyatrosuna
                                                               katkı sağlamıştır.
                                                             Cevap: B
                                                                                                 Cevap: C


                                                       379
                                                       379
   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384