Page 386 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 386

Geleneksel Türk Tiyatrosu,
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI           Tanzimat, Servetifünun, Fecriati ve                      3. TEST
                                           Millî Edebiyat Dönemi Tiyatrosu


        5.   Yeni oyunları yaratma ve halkın ihtiyaçlarını belirleme-  8.   Tanzimat  Dönemi’nde  tiyatro  çeviriler  ve  adapte-
            de önderlik etmiş yazar, yönetmen, müzisyen, oyuncu   ler  yoluyla  edebiyatımızda  yer  almıştır.  Özellikle  ----
            ve tasvir yapımcısı kimliklerini birleştiren çok yönlü bir   Moliére’nin on altı eserini edebiyatımıza kazandırmış-
            sanat adamıdır.  Bu sanatçılar oyunlardaki bütün tipleri   tır. Uyarlama konusundaki başarısı hem kendisini hem
            ve müzikleri tek başına seslendiren, oyunları izleyici kit-  de  tiyatronun  halk  tarafından  sevilmesini  sağlamıştır.
            lesine göre doğaçlama olarak değiştirebilen, tasvirlerini   Bursa’da  tiyatro  kurmuş,  tiyatronun  sadece  İzmir  ve
            kendi yapan ve bu yönleriyle örneğine az rastlanan ye-  İstanbul ile sınırlı kalmasına engel olmuştur.
            tenek ve zekâya sahip kişilerdir.
                                                               Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
            Bu parçada söz edilen kişi aşağıdakilerden hangisi-  gisi getirilmelidir?
            dir?
                                                               A)  Namık Kemal
            A) Hayalî                     B)  Küşteri         C)  Yardak
                                                               B)  Ahmet Vefik Paşa
                         D)  Tiryakî                  E)  Çelebi
                                                               C)  Direktör Ali Bey
                                                               D)  Musahipzade Celal
                                                               E)  Ahmet Cevdet Paşa
        6.   Birçok edebiyat ve tiyatro araştırmacısı tarafından derli
            toplu  bir  biçimde  incelenmiş  Tanzimat  sonrası  tiyatro
            metnidir. Cevdet Kudret, bu töre komedisinin modern
            Türk tiyatrosunun inşasına doğru önemli ve başarılı bir
            adım olduğunun altını çizer. Ona göre bu oyunda orta
            oyunu ve Karagöz gibi yerli oyun geleneklerini Fransız   9.  I. Vatan yahut Silistre
            tiyatrosunun etkileriyle başarılı bir biçimde birleştirmiş,      II. Zor Nikâh
            canlı ve inandırıcı bir sahne dili kullanmış ve özgün bir
                                                               III. Şair Evlenmesi
            tiyatro terminolojisi geliştirmiştir.
                                                               IV. Baykuş
            Bu parçada söz edilen eser aşağıdakilerden hangi-
                                                               Numaralanmış  eserler  aşağıdakilerden  hangisi  ile
            sidir?                                             eşleştirilemez?
            A)  Şair Evlenmesi
                                                               A)  İlk sahnelenen oyun
            B)  Vatan yahut Silistre
                                                               B)  İlk çeviri eser
            C)  Gülnihal
                                                               C)  İlk manzum eser
            D)  Zavallı Çocuk
                                                               D)  İlk tarihî oyun
            E)  Akif Bey
                                                               E)  İlk töre komedisi




        7.   Batılılaşma çabalarının etkisinin görüldüğü bu yıllarda
            Güllü  Agop  tarafından  Osmanlı  Tiyatrosu  isminde  bir
            topluluk  kurulmuştur.  Dönemin  ünlü  edebiyatçılarının
            yazdığı  oyunlar  ve  yabancı  dillerden  Türkçeye  ka-
            zandırılmış çeviriler bu topluluk tarafından Gedikpaşa
                                                           10.  Aşağıdakilerden hangisi Abdülhak Hâmit Tarhan'ın
            Tiyatrosu'nda sahnelenmiştir.
                                                               yabancı  ülkeleri  anlattığı  tiyatro  eserlerinden  biri
                                                               değildir?
            Aşağıda  verilen  eserlerden  hangisi  parçada  söz
            edilen dönemde yazılmamıştır?                      A)  Macera-yı Aşk
            A)  Zoraki Tabip                                   B)  Nesteren
            B)  Afife Anjelik                                  C)  Zeynep
            C)  Eşber
                                                               D)  Duhter-i Hindu
            D)  Celalettin Harzemşah
                                                               E)  İçli Kız
            E)  Pençe




                                                                                                                                                                     387
                                                       386                                                                                                           387
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391