Page 387 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 387

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                             Geleneksel Türk Tiyatrosu,                          4    TEST
                                         Tanzimat, Servetifünun, Fecriati ve
                                           Millî Edebiyat Dönemi Tiyatrosu

        1.   Özellikle  gerçekçi  halk  hikâyelerini  anlatmışlardır.  Bu   3.   Orta oyunu, oyunlar farklı olsa da aynı kalan ve tekrar-
            hikâyelerde  olağanüstü  ögeler  atılmış;  dev,  peri  gibi   lanan basit bir olaylar dizisine ve bu olaylar dizisinin ya-
            tabiatüstü  varlıklara,  insanüstü  gücü  olan  kahraman-  rattığı eyleme dayanır. Bütün orta oyunu örneklerinde
            lara,  menkıbelerdeki  kerametlere  yer  verilmemiştir.   görülen bu olaylar dizisi Pişekâr’ın işsiz olan Kavuklu’ya
            Hikâyesini  düzyazıyla,  konuşma  diliyle  anlatmıştır.   bir iş, zennelere de ev bulmasıdır. Kavuklu, Pişekâr’ın
            Şiir  dilini  kullanmamış,  yerine  göre  taklitlerle  gerçek-  bulduğu  bu  iş  sayesinde  oyun  alanındaki  ----  yerleşir
            lik  duygusunu  güçlendirmeye  çalışmıştır.  Sözlü  ve   ve  böylece  sürekli  sahnede  kalmış  olur.  Zenneler  de
            yazılı  kaynakların  yanında  günlük  olayları  da  anlatır.   Pişekâr’ın bulduğu eve, oyun alanındaki ---- yerleşirler.
            Hikâyelerinde abartıya kaçmamaya çalışır, ideal kahra-  Taklitler teker teker ya Kavuklu’ya bir iş yaptırmaya ya
            manlar yerine her gün rastlanılan insanları konu edinir.   da zenneleri ziyarete gelirler ve böylece Kavuklu ile kar-
            İzleyicilerini çeşitli fıkra ve şakalarla eğlendirmeye, oya-  şılaşmaları mümkün olur.
            lamaya çalışır.
                                                               Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıda-
            Bu  parçada  aşağıdakilerden  hangisi  üzerinde  du-  kilerden hangileri getirilmelidir?
            rulmaktadır?
                                                               A)  dükkâna - yeni dünyaya
            A)  Hayalî
                                                               B)  palangaya - dükkâna
            B)  Meddah
                                                               C)  hayalbâza - yardağa
            C)  Küşterî
                                                               D)  arzbara - hayalbaza
            D)  Yardak
                                                               E)  yeni dünyaya - arzbara
            E)  Hayalbâz



                                                           4.   KARAGÖZ: Ben de tencereyi okuttum geldim.
                                                               HACİVAT: A birader, tencere okur mu?
                                                               KARAGÖZ: Kazan okur da tencere okumaz mı?

                                                               HACİVAT: A birader, bunun mektebi nerde?
                                                               KARAGÖZ: Beyazıt’ta, Kazancılariçi’nde.

                                                               HACİVAT: Efendim, ustaları, kalfaları?

        2.   Köylü  tiyatrosu  geleneği,  işlevleri  bakımından  kut  tö-     KARAGÖZ: Hepsi orda dururlar, tiki tak tiki tak…
            renlerinden  kaynaklandığından  halk  tiyatrosu  gelene-
                                                               HACİVAT: Karagözüm, öyle değil. Yani bendeniz şura-
            ğinden ayrılır. Halk tiyatrosu profesyonel oyuncularca   ya gelirken, güzel güzel semai okuyaraktan geldim.
            oynanırken köylü tiyatrosunun böyle bir özelliği yoktur,
            ritüele dayanır, yapı olarak göstermecidir, topluca oyna-     KARAGÖZ: İşte ben de öyle yaptım.
            nır ve oyuncular amatördür. Cumhuriyet Dönemi'nden
                                                               HACİVAT: Sen ne yaptın?
            sonra halk bilimcileri tarafından araştırılan köy seyirlik
            oyunlarının özgün metinleri, bugün de araştırma ve in-     KARAGÖZ: Ben de çaydanlığı okuttum geldim.
            celeme konusu olmaktadır.
                                                               HACİVAT: A birader, çaydanlık okur mu?
            Bu parçadan köy seyirlik oyunları ile ilgili aşağıda-
            kilerden hangisi çıkarılamaz?                      KARAGÖZ: Semaver okur da çaydanlık okumaz mı?
            A)  Kaynağını çok eski inanç ve törelerden almaktadır.     Bu parçadan yola çıkarak aşağıdakilerden hangisi-
                                                               nin Karagöz'deki muhavere bölümünün özelliklerin-
            B)  Günümüz folklorunun hâlâ ilgi alanı içerisindedir.  den biri olduğu söylenemez?
            C)  Halk  tiyatrosundan  uygulama  biçimleri  yönünden
                                                               A)  Oyunun iki temel kişisi arasında geçmektedir.
               farklılık gösterir.
                                                               B)  Yanlış anlaşılmaya dayalı mizah yaratılmıştır.
            D)  Günümüzde  özgün  metinlerine  tam  olarak  ulaşıl-
                                                               C)  Oyunun ana kahramanı Hacivat semai okumuştur.
               mıştır.
                                                               D)  Karşılıklı konuşmaya dayalı bir bölümdür.
            E)  Ritüellerin  kaynaklık  ettiği  ve  gösterme  yoluyla  iş
               gören oyunlardır.                               E)  Gerçek bir olay örgüsüne rastlanmaz.


                                                       387
                                                       387
   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392