Page 449 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 449

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                4    TEST
                                                 Öğretici Metinler



        1.   Tanzimat Dönemi'nde edebiyat eleştirisi bağlamında iki   3.   Tanzimat Dönemi’nde Batılılaşma etkisiyle divan ede-
            tavır ön plana çıkar: Türk edebiyatının yenileşme ve de-  biyatı yerine Batı tarzı yeni bir edebiyat oluşturma ça-
            ğişme süreci içinde divan edebiyatının bütünüyle red-  baları hız kazanmış, bu durum bazı edebî tartışmaları
            dedilmesi ve eleştirilmesi; bu dönem edebiyatçılarının   beraberinde  getirmiştir.  Yazarlar,  yeni  edebiyatla  ilgi-
            tanıyıp bildikleri, Batılı edebî örneklere benzer yeni bir   li görüşlerini içeren ve birbirini eleştiren pek çok yazı
            edebiyat kurulması gayreti içinde olmaları.        kaleme almış ve eser yayımlamıştır. Talim-i Edebiyat,
                                                               III. Zemzeme Mukaddimesi, Takdir-i Elhan, Takrizât ve
            Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi eleştiride   Istılahat-ı Edebiyye bu dönemin başlıca eleştirileri ara-
            farklı bir tavır takınmıştır?                      sında yer almıştır.
            A)  İbrahim Şinasi
                                                               Bu parçada sözü edilen eserlerden hangisinin yaza-
            B)  Muallim Naci                                   rı farklıdır?
            C)  Namık Kemal
                                                               A)  Talim-i Edebiyat
            D)  Recaizade Mahmut Ekrem                         B)  III. Zemzeme Mukaddimesi
            E)  Sadullah Paşa                                  C)  Takdir-i Elhan
                                                               D)  Takrizât
                                                               E)  Istılahat-ı Edebiyye












        2.   Şair tezkireleri sadece biyografik eserler değil, eleştiri
            tarihimiz ve eleştiri anlayışı için de birer kaynak niteli-  4.    I. Efendim, biz gereksiz ve fazla şeyleri atacağız, la-
            ğindedir. Bu tezkirelerde, esas olarak eserin yazıldığı   zım şeyleri saklayacağız... Deniz yerine hiç lüzum
            dönemde yaşayan veya ölmüş olan şairlerin hayatları   yok iken "bahr" ve "derya" demeyeceğiz. Mektebe
            ve  eserleri  hakkında  bilgi  verilir.  Tezkire  mukaddime-  "mektep"  diyeceğiz,  mektuba  "mektup"  diyeceğiz.
            lerinde şiirin menşei, muhteva özellikleri, hayal dünya-  Fakat mektepler diyecek yerde "mekatip" demeye-
            sı, vezin, kafiye ve nazım şekli gibi konulara değinilir.   ceğiz, kitaplar diyecek yerde "kütüp" demeyeceğiz,
            Tezkirelerde ele alınan şairin “adı, memleketi, akrabalık   mektuplar diyecek yerde "mektubât" demeyeceğiz.
            ilişkileri, tahsil hayatı ve tahsil durumu, mesleği ve mes-     II. Bazı arkadaşlarım birdenbire dili değiştiriyorum san-
            leğini icra ettiği yöreler, şahsiyet özellikleri ve becerileri,   dılar. Hâlbuki bu ilmen imkânsız bir şeydir. Dillerin
            sosyal muhiti, hayatı ile ilgili anekdotlar, ölüm tarihi, me-  değişmesinin nelere tabi olduğunu bilirim. Biz bugün
            zarı, eser ya da eserleri ve bunlar üzerinde değerlendir-  Türklerin  pek  çoğu  tarafından  kullanılan  konuşma
            meler, örnek takdimi ve eserlerinden seçilmiş örnekler”   dili ile yazı dili arasındaki büyük ayrılığı azaltarak iki-
                                                                  sini birbirine yaklaştırmaya, böylelikle edebiyatımı-
            sunulurdu.
                                                                  zın, her türlü yazılarımızın yalnız birkaç bin kişinin
                                                                  çözebileceği  bir  bilmece  olmasından  kurtulmasına
            Bu parçadan aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
                                                                  uğraşacağız.
            A)  Şair  tezkireleri  Türk  edebiyatında  eleştiri  türü  için      Numaralanmış  parçalardan  aşağıdaki  yargılardan
               önemli bir kaynaktır.
                                                               hangisine ulaşılamaz?
            B)  Bu tezkirelerin odak noktası şairlerin hayatı, edebî
               kişiliği ve eserleridir.                        A)  Yazı ve konuşma dili arasındaki fark giderilmelidir.
                                                               B)  Geniş kitlelere ulaşabilmek için dil sadeleştirilmelidir.
            C)  Şair  tezkirelerinde  biyografi  türünün  özellikleri  de
               görülür.                                        C)  Türkçeye katkısı olmayan yabancı sözcükler kulla-
                                                                  nılmamalıdır.
            D)  Eserin yazıldığı döneme kadar bilinen tüm şairlere
               tezkirelerde yer verilir.                       D)  Dilde sadeleşme halk tarafından desteklenmelidir.
            E)  Şairlerin  eserlerinden  örnekler  verilip  değerlendir-  E)  Toplumda edebî eserleri okuyup anlayabilenler çok
               meler yapılır.                                     azdır.




                                                       449
                                                       449
   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454