Page 24 - Dört Dörtlük TYT Coğrafya
P. 24

COĞRAFYA                           Coğrafya Bilimi, Doğa ve İnsan                         3. TEST



        7.   Aşağıdakilerin hangisinde iklimin etkisi daha fazla-  10.   Katıldığı bir doğa gezisini anlatmak isteyen bir öğrenci
            dır?                                               şu cümleleri yazmıştır:

            A)  Batı Avrupa’da sanayinin gelişmiş olması       “Sabah  saat  7’de  okula  gittiğimde  sınıfımızı  geziye
            B)  Japonya’da evlerin depreme dayanıklı yapılması   götürecek  aracı  okulun  ön  tarafında  gördüm.  Bütün
                                                               arkadaşlarım ve ben çok heyecanlıydık. Aracımız bizi
            C)  İzlanda’da  jeotermal  enerji  potansiyelinin  yüksek
                                                               iki saatlik yorucu bir yolun sonunda yamaçlarında dik
               olması
                                                               kayalıklar  gözüken  bir  vadiye  getirdi.  Gezinin  bu  bö-
            D)  Muğla çevresinde yol yapım maliyetlerinin yüksek   lümünden  sonra  yürümemiz  gerekiyordu.  İlk  önce  bu
               olması                                          vadide berrak sularıyla akmakta olan akarsuyun karşı
            E)  Erzurum çevresinde çayırların yaygın olması    tarafına bir köprüyü kullanarak geçtik. Tüm gün vadide
                                                               ilerledik.  İçinde  bulunduğumuz  doğanın,  gördüğümüz
                                                               çeşitli kelebeklerin, kuşların, böcek türlerinin ve renga-
                                                               renk çiçeklerin sayısız fotoğrafını çektik. Bu fotoğrafları
                                                               çekerken coğrafya dersinde öğrendiğimiz bir söz hep
        8.
                                                               aklımızdaydı: “Doğada çekebildiğin kadar fotoğraf çek,
             I. Ulaşım türleri
                                                               ama arkanda ayak izini bile bırakma”. Gezimiz boyunca
             II. İklim özellikleri                             hava genellikle güneşliydi, ancak zaman geçtikçe bulut-
            III. Ekonomik faaliyetler                          lar çoğaldı. Günün sonunda gezi aracımıza dönerken
                                                               ilk önce bir yıldırımın anlık ışığını gördük, sonrasında
            IV. Yer şekilleri özellikleri
                                                               peş peşe gök gürültüsü seslerini işittik. Çok geçmeden
            Yukarıdakilerden  hangileri  insan  yaşamını  etkile-  yağmur yağmaya başladı.”
            yen doğal faktörler arasındadır?
                                                               Bu  öğrencinin  yazdıklarıyla  ilişkilendirilebilecek
            A) I ve II                    B) I ve III                  C) II ve III  doğal ortamların tamamı aşağıdakilerden hangisin-
                           D) II ve IV                   E) III ve IV  de doğru olarak verilmiştir?
                                                               A)  Atmosfer ve litosfer
                                                               B)  Atmosfer, hidrosfer, litosfer
        9.   Aşağıda  coğrafya  öğretiminin  amaçlarıyla  ilgili  şema   C)  Litosfer, hidrosfer, biyosfer
            verilmiştir.
                                                               D)  Atmosfer, litosfer, biyosfer
                                                               E)  Litosfer, hidrosfer, biyosfer, atmosfer



                                                           11.   Coğrafi  ortamın  iki  ögesi  olan  doğa  ve  insan,  sürekli
                                                               etkileşim hâlindedir. Bazen doğa koşulları insan yaşa-
                                                               mına yön verirken bazen de insan, ihtiyaçları doğrultu-
                                                               sunda doğaya müdahalelerde bulunur.
            Bu şemada boş bırakılan bölümlere aşağıdakilerden      Buna göre;
            hangisi yazılamaz?
                                                                I. sanayi atıkları ve evsel atıkların akarsulara bırakıl-
            A)  Coğrafi  bakış  becerisi  kazandırarak  sorunlara  çö-  ması,
               züm üreten bireyler yetiştirmek
                                                                II. eğimli yamaçlarda heyelanın tarım topraklarına za-
            B)  Doğa ve insan etkileşimini kavratarak insanların ya-  rar vermesi,
               şadıkları  mekânları  etkin  ve  doğru  kullanmalarını      III. engebeli arazilerin taraçalandırılarak tarım arazisine
               sağlamak                                           çevrilmesi,
            C) İnsanların duyarlılığını ve estetik anlayışlarını geliş-     IV. volkanik faaliyetler sonucu atmosfere yayılan külle-
               tirerek  etkileyici  manzara  resimleri  çizebilmelerini   rin hava ulaşımını aksatması
               sağlamak
                                                               durumlarından  hangilerinde  doğa  koşullarının  in-
            D)  Yaşadığı çevrenin toprağında hangi ürünleri yetişti-  san yaşamını etkilemesi söz konusudur?
               rebileceğini bilen bireyler yetiştirmek
                                                               A) I ve II            B)  I ve III                C) II ve III
            E)  Ülkesinin sahip olduğu zenginlikleri ve dünyaya olan
               katkılarını öğreterek vatan sevgisini aşılamak                D)  II ve IV           E)  III ve IV


                                                                                                                                                                      23
                                                       22                                                                                                             23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29