Page 38 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 38
FELSEFE Düşünme ve Akıl Yürütme 2. TEST
6. Selin, yeni dönemde 11-A sınıfında eğitim-öğretim ha- 8. Varlıklı olmak tabi ki insanı mutsuz etmezdi ama
yatına devam edecektir. Derslerinde oldukça başarılı Epiküros’un düşüncesinin özeti şuydu: “Paramız ol-
olan Selin, yeni sınıfına başladığı ilk gün arkadaşları- duğu hâlde dostlarımız, özgürlüğümüz yoksa, yaşadı-
nın ders başarılarını merak eder. Teneffüste tek tek ğımız hayat üzerine inceden inceye kafa yormuyorsak
bütün arkadaşlarına bir önceki dönem karne notlarını asla gerçek anlamda mutlu olamayız. Bütün bunlara
sorar. Aldığı cevaplardan bütün arkadaşlarının onun sahip olduğumuz hâlde paramız yoksa o zaman asla
gibi çok başarılı olduğunu öğrenir. Edindiği bilgilerden mutsuz olamayız.”
yola çıkarak “11-A sınıfının bütün öğrencileri çok çalış-
kandır.” sonucuna ulaşır. Metinde anlatılmak istenen temel düşünce aşağıdaki
seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Buna göre Selin’in kullandığı yöntem aşağıdakilerden
A) İnsanlardan uzaklaşarak ve daha fazla güç sahibi
hangisidir?
olarak mutlu olabiliriz.
A) Tümevarım
B) Mutlu olmak için en temel koşul dostluktur, özgür
B) Tümdengelim olmasak bile dostlarımız olmalıdır.
C) Analoji C) Hayatı üzerine düşünen, sorgulayan insanlar bunun
getirdiği mutsuzluğu da göze almalıdır.
D) Argüman oluşturma
D) Maddi imkânlara sahip olmanın getirdiği sorumlu-
E) Görüş geliştirme
luklar insanın mutlu olmasını aynı oranda azaltır.
E) Mutluluk yolunda önümüze çıkan engeller maddi
olmak zorunda değildir.
9. Son yıllarda bilimdeki olağanüstü gelişmelerin felsefeyi
geri plana ittiği söylenedursun bunun hiç de böyle olma-
dığı apaçık ortadadır. Bilimsel yargılar deneyimlenebilir
ve tekrarlanabilir. Bu nedenle kesin sonuçlar içerir. Ya
felsefe diyenlere bilim ve felsefenin ortak konusu olan
varlık ve evren hakkında neden Einstein ve Hawking
7. Zihinsel bir etkinlik olan düşünme, kavramların an- gibi önemli bilim insanlarının kavramsal ve mantıksal
lamlandırılmasına dayanır. Ancak günlük hayatta pek çıkarımlar üzerinden cevaplar aradığını sormak gere-
çok kez kavramlar birbirlerinin yerine veya kendi an- kir. Bu durum onlar için bir tercih değil zorunluluktur.
lamlarının dışında kullanılmaktadır. Bazı bireyler tara- Felsefenin alanına girmeleri ve filozofvari bir tavır sergi-
fından kavramları belirleyen çerçevenin sınırları tam lemeleri de bu yüzden. Anlaşılan o ki; bilim insanlarının
olarak öğrenilmemiştir. Birbirleriyle ilişkili “adalet” ve sorularımıza çözüm üretmede yaşadıkları güçlükler on-
“eşitlik” kavramları için de aynı durum söz konusudur. ları uzun bir süre daha felsefeyle iç dışlı olmaya mecbur
Çocukları, arkadaşları, çalışanları arasında eşit payla- bırakacaktır.
şımlar yapan bazı insanlar adaletli davrandıklarını dile
Buna göre felsefenin geri plana itilmesine hangi
getirerek boşa avunurlar. Oysaki adalet “hak”la ilgili bir
argümanla karşı çıkılmaktadır?
kavramdır. Ve bir insanın adaletliyim diyebilmesi için,
şeyleri eşit olarak bölmesi değil hak edene hak ettiğini A) Bilim, çok şeyi bilse de bilemediği bir şeyler mutlaka
vermesi gerekir. olacaktır.
Parçada anlatılan sorunun asıl nedeni aşağıdakilerden B) Felsefe, bütün bilimleri içeren yapısıyla kapsayıcı
hangisidir? bir disiplindir.
C) Varlığın bilgisine bilimin değil, ancak felsefenin
A) Kavramların birbirlerinin yerine kullanılması
imkânlarıyla ulaşılabilir.
B) İnsanların iyi olanı yaptıkları fikrine kapılması
D) Bilimsel yöntemlerin yetersizliği felsefeye olan ihtiyacı
C) Kavramların anlamına dair bilgi eksikliği olması
zorunlu kılmıştır.
D) Kavramların tanımlarında yanlışlıklar bulunması E) Bilimin, varlığın metafizik yönüne cevap bulamayışı
E) Kavramların karmaşa yaratacak kadar ilişkili olması felsefeye olan ilgiyi artırmıştır.
36 37