Page 28 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 28

TÜRKÇE                                   Cümlede Anlam                                    1. TEST



        5.   I. Yaşamdan  kopuk,  ayrık  bir  şiirin  olabileceğini  dü-   7.  Aşağıdaki  cümlelerin  hangisi  kanıtlanabilirlik  açı-
               şünmek mümkün değildir.                         sından diğerlerinden farklıdır?
             II. Şiir, dilin biçimlenmesiyle ortaya çıkan özel bir dü-  A)  Yazarın,  Ölmeye  Yatmak  adlı  eserinde  kurmaca
               zenlemedir.
                                                                  zamanı, iki farklı zaman düzleminde ve iki farklı öy-
            III. Söz şiirin estetik bir güzelliğe sahip olmasını sağla-  küleme stratejisiyle anlatılmıştır.
               yan en önemli unsurlardan biridir.
                                                               B)  Birinci zaman stratejisi modernist romanla ilişkilen-
            IV. Şiiri etkili kılan özellik, sözcüklerin yepyeni bir bağ-  dirilebilecek birtakım özellikler taşımaktadır.
               lamla bir araya gelmesidir.
                                                               C)  Aysel’in bilincinin dolaysız olarak okuyucuya akta-
             V. Şiirin dil ile çarpıcı bir yapıya sahip olduğu, su götür-
               mez bir gerçektir.                                 rıldığı bölümler romanın yaklaşık doksan bir sayfa-
                                                                  lık kısmını karşılamaktadır.
            Numaralanmış  cümlelerden  hangisi  konuya  bakış
                                                               D)  Aysel’in  bilincinden  yansıyanların  aktarıldığı  ana
            açısı yönüyle ötekilerden ayrılır?
                                                                  bölümlerden çeşitli başlıklarla ayrılmış alt bölümler
            A) I               B) II                 C) III                D) IV                 E) V  yer almaktadır.
                                                               E)  Aysel’in bilincinde geçmişe dair anılar, an ve gele-
                                                                  ceğe dair tasarılar bir arada ve oldukça karmaşık bir
                                                                  şekilde akmaktadır.

















                                                           8.   (I) Dünyayı tehdit eden en önemli sorunların başında ge-
                                                               len küresel ısınma, farklı bölgelerde farklı şekillerde ken-
                                                               dini hissettirmeye başlamıştır. (II) Küresel ısınma ve iklim
        6.   (I) Anne ve babalar çocuklarının ne giyeceklerine, ne   değişikliğinin en önemli sonuçlarından olan su kaynakları-
            yiyeceklerine, ne okuyacaklarına onlar adına karar ve-  nın azalması, çevresel etki yanında sürdürülebilir yaşamı
            rebiliyorlar. (II) Modern yaşamın kargaşası içinde fazla   engelleyecek boyutlara ulaşmaktadır. (III) Küresel ısınma
            zaman  kaybetmek  istemediklerinden  böyle  bir  tutum   kısaca tüm dünyayı ve canlıları etkileyen, çevresel değişik-
            içine giriyorlar. (III) Farkında olmadan bu yaptıklarıyla   liklere neden olan yeryüzü sıcaklığındaki artıştır. (IV) Genel
            çocuklarının  yanlışlarını  görmesini  engellemiş  oluyor-  yaklaşımla  iklim  değişikliği,  nedeni  ne  olursa  olsun  iklim
            lar.  (IV)  Gelişim  açısından  önem  taşıyan  deneyimleri   koşullarındaki büyük ölçekli ve önemli yerel etkileri bulu-
            kazanmamış  olma,  ileriki  yaşamlarında  çocuklar  için   nan, uzun süreli ve yavaş gelişen değişikliklerdir. (V) Çoğu
            büyük  sorunlar  doğurabiliyor.  (V)  Kendi  çözebileceği   zaman küresel ısınma ile iklim değişikliği kavramları aynı
            bir sorunun çözümünü çocuğunuza bırakmanız ve onu   anlamda kullanılmaktadır.
            uzaktan izlemeniz bu konuda iyi bir başlangıç olacaktır.
                                                               Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili ifadeler-
            Bu cümlelerle ilgili aşağıdaki verilenlerden hangisi
                                                               den hangisi doğrudur?
            yanlıştır?
                                                               A)  I. cümle amaç-sonuç cümlesidir.
            A)  I. cümlede bir saptama yapılmıştır.
                                                               B)  II. cümle varsayım cümlesidir.
            B)  II. cümlede neden - sonuç ilişkisi vardır.
                                                               C)  III. cümle tanım cümlesidir.
            C)  III. cümlede olumsuz bir durumdan söz edilmiştir.
                                                               D)  IV. cümle neden-sonuç cümlesidir.
            D)  IV. cümlede tecrübesizliğin sebebi belirtilmiştir.
                                                               E)  V. cümle karşılaştırma cümlesidir.
            E)  V. cümlede ebeveynlere bir tavsiye verilmiştir.






                                                                                                                                                                      27
                                                       26                                                                                                             27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33