Page 30 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 30
TÜRKÇE Cümlede Anlam 2. TEST
6. Aslında hiçbir şey iyi veya kötü değildir, her şey bizim 8. I. Klasik Türk edebiyatında şairlerin divanlarında ay-
onlar hakkında ne düşündüğümüze bağlıdır. nen veya küçük farklılıklarla yer alan şiirlerin varlığı
öteden beri bilinmektedir.
Bu cümlede vurgulanmak istenen aşağıdakilerden II. 16. yüzyılın büyük şairleri arasında yer alan Bâkî’nin
hangisidir? ve onun çağdaşı şairlerden olup özellikle yazdığı şa-
irler tezkiresi ile tanınan Âşık Çelebi’nin divanında
A) İyi ve kötüyü ayırt edebilmenin en doğru yolu tecrü- aynen yer alan bir gazel vardır.
belerden geçmektedir.
Numaralanmış II. cümle ile ilgili aşağıdakilerden
B) İyi veya kötü kriterlerimiz, bizim düşüncelerimizin
hangisi söylenebilir?
tezahüründen ibarettir.
A) I. cümlede dile getirilen açıklamayı çürütmek için
C) Düşüncelerimizi doğru yönlendirerek kötülüklerden
örnek verilmiştir.
uzaklaşmak mümkündür.
B) I. cümledeki açıklamaya uygun eserlerden biri tanı-
D) İnsanlığın var oluşunda iyilik ve kötülük bir arada tılmıştır.
bulunur, tercih insanındır.
C) I. cümlenin yol açtığı sonuçlardan birine değinilmiştir.
E) İyiye ulaşmanın yolu, kötünün labirentlerini bilerek
D) I. cümlenin nedeni örneklerle açıklanmıştır.
bu labirentte kaybolmamaktır.
E) I. cümledeki kanıtlanamayan durum kanıtlanmak
istenmiştir.
9. Bir roman yazarının içinde yaşadığı cemiyet tarafından
benimsenmesi, o yazarın eserlerinde ele aldığı konuları
hayal dünyasının derinliklerinden değil sosyal hayatın
merkezinden seçmesine bağlıdır.
Bu cümlede anlatılmak istenen aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Sanatsal ilerleme, yazarların eserlerinde fantastik
ögelere yer vermesiyle gerçekleşir.
B) Toplumun gelişmesi, topluma yön veren sanatçıla-
rın halkın arasından çıkmasıyla olur.
C) Pusulası sanat olan bir yazar, kaleme aldığı eser-
lerle çağlarüstü konuma ulaşır.
7. Herkes insanlığı değiştirmeyi düşünür ama hiç kimse D) Topluma yarar sağlayacak düşünceler üretebilen
önce kendini değiştirmeyi düşünmez. yazarlar, yetkin bir üsluba erişir.
E) Yazdıklarını toplumsal yaşamdan süzen sanatçılar,
Aşağıdakilerden hangisi bu cümle ile anlamca aynı
toplum tarafından kabul görür.
doğrultudadır?
A) Başkalarının kusurlarını tartarken parmağıyla tera-
zinin kefesine bastırmayan insan pek enderdir.
10. Bilim kurgu geleceği tahmin etmeye çalışmaz, gelecek-
B) Kendini değiştirmenin ne kadar güç olduğunu düşü-
le ilgili çıkarımda bulunmaya çalışır.
nürsen başkalarını değiştirmede şansının ne kadar
az olduğunu anlarsın. Aşağıdaki cümlelerden hangisi bu cümleyle yakın
anlamlıdır?
C) Şayet dünyanın büyük bir değişime ihtiyacı oldu-
ğunu fark edersen kendine en yakın dünya “sen” A) Bilim kurgu eserler, bilim insanlarının ilham kaynağıdır.
olursun, oradan başla.
B) Bilim kurgu yazarları geleceği önceden kestirerek
D) Fikrin değiştiğinde işin değişir, işin değiştiğinde or- eserini kurgular.
tamın değişir ama düşüncelerin değiştiğinde haya- C) Bilim kurgu, yaşananlardan hareketle geleceği kur-
tın değişir. gulama sanatıdır.
E) Eğer tabiatında daima ayıpları kusurları görmek D) Bilim kurgu yazarı, eserleriyle geleceği şekillendir-
varsa tavusta çirkin ayaktan başka bir şey göre- meye çalışır.
mezsin. E) Geleceğe yönelik öngörüde bulunmak amacıyla bi-
lim kurgu yazılmaz.
29
28 29