Page 32 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 32
TÜRKÇE Cümlede Anlam 3. TEST
5. (I) İlk yayımlandığında hakkında çok az eleştiri yazılan 7. (I) Tevazunun üç temel özelliği var: Kendini tanımak, kendini
bir romandır Huzur, ikinci basımının ardından bu yazıla- kontrol edebilmek ve kendini aşabilmek. (II) Tevazu sahibi in-
rın sayısında artış gözlemlenir. (II) II. Dünya Savaşı’nın sanlar, kendilerini iyi tanıdıkları için neyi iyi yaptıkları ve hangi
hemen öncesinde İstanbul’da geçen Huzur, ön planda- yönden eksiklikleri olduğuna dair, nesnel bir öz değerlendir-
ki kahramanlarından İhsan, Nuran, Suat ve Mümtaz’ın me yapabilme becerisine sahip oluyor. (III) Kendini kontrol
adlarını taşıyan dört bölüm ve otuz yedi alt bölüm üze- etme özelliği aslında, egonun sınırlarının ve eğilimlerinin
rine kurulmuştur. (III) Huzur’u asıl zenginleştiren yönü, farkında olmak ve kendine dur diyebilmek anlamına geliyor.
kahramanlarının her birinin belirli bir kültür birikimine (IV) Kendimi aşabilmek ise “önce benim ihtiyaçlarım, önce
ve hayat görüşüne bağlı kişilerden seçilmiş olmasıdır. benim isteklerim, önce ben, önce ben…” diyen egoyu sus-
(IV) Birinci derecedeki kahramanların dışında romanın turabilmekten geçiyor. (V) Empatiyi devreye sokarak dikkati
toplumun farklı kesimlerini yansıtan bir kişi kadrosu bu- başkalarına verebilme ise kendini aşabilen insanlarda gözle-
lunmaktadır. (V) Fakat üçüncü şahıs ağzından yazılmış nebilen bir başka beceri.
bir roman olmakla beraber Huzur’da Mümtaz’ın bakış
açısı hâkimdir. Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili aşağıda-
kilerden hangisi söylenemez?
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
A) I. cümlede tevazu sahibi insanların nitelikleri anlatıl-
bir değerlendirme yapılmıştır?
mıştır.
A) I B) II C) III D) IV E) V
B) II. cümlede kendini iyi tanıyan insanların nitelikleri
ifade edilmiştir.
C) III. cümlede kendini kontrol etmenin egoyla ilişkisi-
ne değinilmiştir.
D) IV. cümlede kendini aşabilmenin birincil şartının
egoyu bastırmak olduğu vurgulanmıştır.
E) V. cümlede kendini aşabilen insanların empati kura-
bildikleri üzerinde durulmuştur.
8. Graham Bell’in telgrafı geliştirmeye karar vermesinin
6. Fazıl Hüsnü Dağlarca “Sanatçı hem bir saat gibi yaşa- temelinde yatan sebep, zaten Graham Bell bu amacı
nan zamanı hem de bir pusula gibi gidilmesi gereken edinene kadar otuz yıllık bir kullanım geçmişine sahip
yönü işaret eder.” demiştir. olan telgrafın sınırlılıklarından biri olan tek seferde bir-
den fazla mesaj iletilememesi sorunudur.
Sanatçının bu sözüyle anlatılmak istenen aşağıda-
kilerden hangisidir? Bu cümleden kesin olarak çıkarılabilecek yargı aşa-
ğıdakilerden hangisidir?
A) Sanatçı, olayları anı anına kaydeder ve kaydettikle-
rini hayatın akışı içinde kullanır. A) Graham Bell’in telgrafı geliştirmedeki amacı duyma
engelli bireylerin duymasına yardımcı olmaktır.
B) Sanatçı, sanatını icra ederken olayların yönünde de
belirleyici olmalıdır. B) Graham Bell bu çalışmaları ile telefonun icadında
önemli bir aşama kaydetmiştir.
C) Sanatçı, içinde bulunduğu döneme tanıklık ederek
aynı anda geleceğin de kurucusu olmalıdır. C) Telgraf ile telefonun gelişimi birbirini etkileyen icat-
lar arasında sayılmaktadır.
D) Sanatçı, hayatı tüm zamanları ile yaşamalı ve sana-
tını geliştirmelidir. D) Graham Bell telgraftaki birtakım problemlerden do-
layı telgrafı geliştirmeye karar vermiştir.
E) Sanatçı, sanatını geliştirmek istiyorsa yaşanılan za-
mana dikkat etmesi gerekir. E) Bu icatlardan önce insanlar iletişim için çeşitli araç-
lar kullanmışlardır.
31
30 31