Page 23 - Liseye Hoşgeldin - Felsefe
P. 23

Beceri Temelli



         Aşağıda yer alan metni okuyarak soruları cevaplayınız.



                                                      “ETİK İKİLEM”

            Felsefede etik ikilemler arasında olan Philippa Foot’un 1967 yılında geliştirdiği versiyonuyla “Tramvay Sorunu”,
            hem ahlaki davranışın açıklanması hem de başka ikilemlerin geliştirilmesi ve pratik hayata çözüm önerileri sunul-
            ması bakımından dikkat çekicidir. İkilem genel olarak şöyledir: Şekilde de görüldüğü gibi bir tramvay raylara bağ-
            lanmış beş kişinin üstüne doğru gitmektedir. Bir yoldan bir yola geçilmesine yarayan makas kolunun yanındasınız.
            Kola dokunduğunuzda tramvay öteki yola geçecek. Tam o sırada o yolda raylara bağlanmış bir kişinin olduğunu
            fark ettiniz. Bir seçimde bulunmak zorundasınız. Ya hiçbir şey yapamayacaksınız ve tramvay beş kişiyi öldürecek
            ya da makas koluna dokunacaksınız, tramvay öteki yola sapacak ve bir kişiyi öldürecek. Ne yapardınız? Diğer bir
            deyişle etik olarak yapılması gereken doğru davranış hangisidir?


































        1.   Tramvay sorunu hangi ahlak görüşünü desteklemek için tasarlanmış olabilir? Görüşünüzü gerçek hayatta yaşa-
            nabilecek bir olay üzerinden açıklayınız.
                ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………








        2.  Makas kolunun yanında bulunan kişinin beş kişi yerine bir kişiyi tercih ettiğini ve o kişiyle de arasında düşmanlık
            olduğunu düşünelim. Bu koşullarda yapmış olduğu seçimin etik olup olmadığını değerlendiriniz.
            ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………




                                             ORTAÖĞRETİM   23 FELSEFE
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28