Page 208 - Sanat Tarihi -12
P. 208
6. İSLAM VE TÜRK MİMARİSİ
ÜNİTE
6.6. TÜRK MİMARLAR
Etkinlik
Aşağıda verilen metinleri okuyup soruları cevaplandırınız.
“Bu değersiz kul, Sultan Selim Han'ın saltanat bahçesinin devşirmesi olup Kayseri sancağından oğlan devşirilm-
esine ilk defa o zaman başlanmıştı. Acemi oğlanlar arasından sağlam karakterlilere uygulanan kurallara bağlı olarak
kendi isteğimle dülgerliğe seçildim. Ustamın eli altında, tıpkı bir pergel gibi ayağım sabit olarak merkez ve çevreyi
gözledim. Sonunda yine tıpkı bir pergel gibi yay çizerek görgümü artırmak için diyarlar gezmeye istek duydum. Bir
zaman padişah hizmetinde Arap ve Acem ülkelerinde gezip tozdum. Her saray kubbesinin tepesinden ve her
harabe köşesinden bir şeyler kaparak bilgi, görgümü artırdım. İstanbul’a dönerek zamanın ileri gelenlerinin
hizmetinde çalıştım ve yeniçeri olarak kapıya çıktım.”
Mimar Sinan, Tezkiretü'l Bünyan ve Tezkiretü'l Ebniye
“İnsan - çevre, çevre - estetik konularında Mimar Sinan kadar dikkatli, çevreyi inceden inceye araştıran ve en uyumluyu
ortaya koymaya çalışan çok az sanatçı vardır. Bu nedenle Selimiye Camii’ni İstanbul’a değil Edirne’ye yapmıştır.”
Prof. Dr. Hamza GÜNDOĞDU, Milli Kültür Dergisi, Sayı 71, s. 4
Şehzade Camii, Mimar Sinan’ın çıraklık eseri
Süleymaniye Camii, Mimar Sinan’ın kalfalık eseri
Elinde ahşap bir mimar arşınıyla, Sultan Süleyman’ın türbesinin yapımına Selimiye Camii, Mimar Sinan’ın ustalık eseri
Sinan’ın nezaret edişi
1. Mimar Sinan’ın kendisini nasıl yetiştirdiği hakkında neler söyleyebilirsiniz?
2. Mimar Sinan’ın sanatçı kişiliği ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
3. Cami görsellerini dikkate alarak Mimar Sinan’ın sanatsal gelişimi hakkında neler söyleyebilirsiniz?
208