Page 203 - Sanat Tarihi -12
P. 203

İSLAM VE TÜRK MİMARİSİ        6.
                                                                                                      ÜNİTE




                Sağlık  hizmetlerinin  yanında  tıp  eğitiminin  de  verildiği  yer  olan
             darüşşifalar; şifahane, bimarhane gibi isimlerle de bilinmektedir.

                1229’da yaptırılan Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası, Mengücekli Dönemi
             eserlerindendir. Yapı, taş işçiliği ile ön plana çıkmaktadır.

                Şifahane,  ortada  dört  sütun  üzerine  üç  paralel
             tonozla örtülü, geniş orta mekân ile biri girişte olmak
             üzere değişik yıldızlı tonozlarla örtülü dört eyvandan
             oluşmaktadır.  Döneminin  medrese-şifahane  yapıları
             içinde,  ana  eyvan  dışında  ikinci  katı  da  kullanılan
             birkaç yapıdan biridir.


                Tamamlanmamış  olan  şifahane  kapısında    ku-
             sursuz  işçilik  kendini  göstermektedir. Tasarım  ve
             bezeme  anlayışı  açısından  İslam  mimarisinde
             benzeri  yoktur  (Görsel  6.50).  Batı  taç  kapısı,
             bütünüyle  geometrik  süslemeye  sahiptir.  Kapı
             üzerindeki yırtıcı kuş kabartmaları üsluplaşmanın
             başarılı örneklerindendir. Çift başlı kartal Alaaddin
             Keykubat'ı  (Anadolu  Selçuklularını),  tek  başlı
             kartal  ise  Ahmet  Şah’ı  (Mengücekleri)  temsil
             etmektedir. Çift başlı kartal, başı dik ve heybetli,
             tek  başlı  kartal  ise  boynu  bükük  ve  bir  ayağı
             havada  durmaktadır.  Bu  durum  Mengüceklerin                         Görsel 6.50
             Anadolu Selçuklularının hakimiyetini kabul ettik-            Ulu Camii Daruşşifası’nın taç kapısı, Divriği
             lerini  ifade  etmektedir.  Divriği  Ulu  Camii  ve
             Şifahanesi'nin  bezemeleri,  taş  işçiliğinin  kusur-                    Bunu biliyor musunuz ?
             suzluğu ve simgeselliği ile eser İslam ve Türk  sanatı
             tarihinde çok özel bir yere sahiptir.                                   Divriği Ulu Cami Darüşşifası’nın batı
                                                                                     kapısında  (taç  kapı)  ikindi vakti
                İlhanlılar Dönemi’nden günümüze ulaşan eserlerden olan Amasya        görülen namaz kılan erkek silueti,
             Darüşşifası (Bimarhanesi), İlhanlı Hükümdarı Sultan Mehmet Olcaytu      cennet kapısında saat 07.00
             ve  hanımı  Ilduz  Hatun  adına  1308-1309  yıllarında  yaptırılmıştır.   sıralarında çıkan namaz  kılan
                                                                                     kadın silueti, şah kapısında saat
             Selçuklu  medreselerinde  olduğu  gibi  anıtsal  görünüşlü  ve  dikdörtgen   09.00 sıralarında oluşan ve eseri
             planlı  yapının  giriş  cephesine,  diğer  cephelere  göre  daha  farklı  ve         yaptıran Ahmet Şah’ın başını temsil
             girişin  kilit  taşında,  bağdaş  kurmuş  bir  insan  figürü  işlenmiştir.  İki   ettiğine inanılan erkek kafası
             yanında pencere nişleri bulunan, yuvarlak kemerli girişin üzeri, mukar-  silueti görenleri büyülemektedir.
             naslı ve sivri kemerli olarak devam etmektedir. Yine girişin her iki yanı,
             üçer şerit hâlinde, geometrik şekillerle bezenmiş ve son derece ince bir
             işçilikle  yapılan  taş  oymalardaki  kıvrık  dallar  ile  yaprak  motifleri,
             portalı süsleyen geometrik bezemeyi tamamlamaktadır. Ayrıca portalın
             köşelerindeki silindirik kulelerle cephe daha da belirginleştirilmiştir.

                 Darüşşifada  hastalar  tedavi  edilirken  aynı  zamanda  öğrencilere  tıp
             eğitimi de verilmiştir. Daha sonra akıl ve ruh hastalarının musiki ile tedavi





                                                                                                           203
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208