Page 68 - Tarih 11 - Ünite 4
P. 68

4. ÜNİTE





                  Ç





















                                                                                                Görsel 4.83
                                                                                       Medine tren istasyonu

                      Hicaz Demiryolunda Son Durak
                      Birçok otoriteye göre Osmanlı Devleti’nin son büyük projesi olarak kabul edilen Hicaz De-
                      miryolu Projesi ümmeti birleştirme gayretinin ürünüydü. İnşaatına 1900 yılında başlanan
                      Hicaz demiryolu, Şam ile Medine’yi birbirine bağlayacaktı.

                      İstanbul’dan başlatılan hatlar Şam’a ulaştığında İstanbul-Medine hattı birleştirilmiş ola-
                      caktı. Böylece Hicaz demiryolunun rüyası olan Mekke hattı tamamlandığında başkentler
                      başkenti İstanbul ile kıymetliler kıymetlisi Mekke şehri birbirine kavuşacaktı. Boğazlar’la
                      Arap Yarımadası arasındaki ulaşım hızlanacak,  güvenlik ve askerî sevkiyat konularında da
                      önemli bir açık kapanacaktı. Projenin bir diğer faydası da hac yolculuğunu çok kısa süreye
                      indirmesi ve yolculuğu güvenli hâle getirmesiydi.
                      27 Ağustos 1908 yılında Medine’ye ilk yolculuk gerçekleştirildi. Büyük proje hayata geçi-
                      rilmiş Şam ve Medine birbirine demiryoluyla bağlanmış, Hayfa ile İstanbul, Medine’ye çok
                      daha hızlı ulaşır duruma gelmişti. Sıra demiryolunun Mekke’ye uzatılmasıydı. Fakat hayal
                      buraya kadar sürdü ve raylar Mekke’ye kadar uzatılamadı.
                      İnşaat Medine’ye yaklaştığında Mescid-i Nebevi’nin, Kuba Mescidi’nin, Veda Tepesi’nin ve
                      canını Uhud’ta seve seve veren sahabelerin hatırası ve ruhu incinmesin diyerek rayların
                      altına keçe döşendi. Büyük fikirler tıpkı ufuklar gibi kalıcıydı. Medine garı büyük ümmetin
                      demiryolu ağı ile buluştuğu son duraktı (Görsel 4.83). İstanbul’la Medine arasında kurulan
                      gönül bağı, yüzlerce Hicaz demiryolunu yeniden inşa etmeye muktedirdir.
                                      Ali Vasfi Kurt, “Ümmeti Birleştiren Ufuk: Hicaz Demiryolları”, s.47-49’dan düzenlenmiştir.
                      Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

                      1. Hicaz Demiryolu Projesi’nin amaçları nelerdir?

                      2. Tren yolu inşaatı Medine’ye yaklaştığında rayların altına keçe döşenmesinin gerekçeleri
                         nelerdir?
                      3. Muktedir ne demektir?
                      4. Hicaz Demiryolu Projesi’nin Mekke’ye ulaşamamasının nedenleri neler olabilir?

                      5. Hicaz demiryolu günümüzde hangi ülkelerin sınırları içerisinden geçmektedir?
                      6. Demiryollarının Osmanlı Devleti’ne hangi alanlarda katkı sağladığı söylenebilir?

                      7. İslam dünyasını birleştirmeye yönelik günümüzde başka hangi projeler yapılabilir?


            186
   63   64   65   66   67   68   69