Page 2 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük - Ünite 3
P. 2

ATATÜRKÇÜLÜK VE TÜRK İNKILABI





                                                                3. 1. TÜRK İNKILABI




























                                                                 Görsel 3.1: Eğitimde Türk inkılabı

                                                                      Araştır Öğren Paylaş

                                                 Bir  toplumdaki  köklü  değişiklikler  ilk  önce  hangi  alanlarda  dikkat
                                                 çeker?
                         Oku-yorum
                                               Toplumlar her çağda bilim, teknik, sosyal ve kültürel alanlarda belirli gelişme-
                                               ler kaydetmişlerdir. Bu gelişmelere ayak uyduranlar çağdaş toplumlar olarak
                Konya  Valisi  İzzet  Bey,  bugün  vali
                konağı  olarak  kullanılmakta  olan   adlandırılmıştır. Gelişmelere ve çağın getirdiği değişimlere uyum sağlayama-
                köşkte  Atatürk  onuruna  bir  ziyafet   yan toplumlar çağdaşlaşmak için kendilerine ilerleme fırsatı vermeyen engel-
                vermiş,  yemeğe  Konya  milletvekil-  lerden kurtulmaya çalışmışlardır. Devletlerin, geri kalmışlıktan kurtulmak ve
                leri de davet edilmişti. Yemekte Millî   çağdaş olarak tanımlanan toplumların seviyesine ulaşabilmek için; bilimsel,
                Mücadele’den söz açılmıştı. Tatlı bir   sosyal, ekonomik, kültürel ya da siyasi alanlarda yaptıkları düzenlemelerle
                sohbet vardı ve Atatürk çok neşelen-  veya getirdikleri yeniliklerle kalkınma çabalarına “çağdaşlaşma” adı verilir.
                mişti. Bu esnada milletvekillerinden
                Refik Bey (Refik Koraltan) Atatürk’e
                hitaben: “Her şeyi yapan sensin, bü-  Islahatların başarılı olmama nedenlerinin başında eskiyen siyasi, sosyal ve
                tün  varlığımızı  sana  borçluyuz;  sen   kültürel kurumlarla ıslahatlara uygun olarak yenilenen kurumların bir arada
                olmasaydın,  başka  hiçkimse,  hiçbir   yaşatılmaya çalışılması gelir. Böylece sosyal ve siyasal alanda bir ikilik baş
                şey yapamazdı. Allah seni başımız-  göstermiş ve yüzeyde kalan ıslahatlar istenilen sonuçları vermemiştir.
                dan eksik etmesin...” dedi.
                Atatürk’ün  neşesi  kaçmış  bunal-  XIX. yüzyıldan itibaren Türk toplumu çağın getirdiği yeniliklerden ve ge-
                maya  başlamıştı,  bahsi  kapatmak   lişmelerden uzak kalmıştı. Osmanlı Devleti XIX. ve XX. yüzyılda çağdaş
                istedi:  “Beyefendi  bütün  yapılanlar,   milletlerden geri kalmamak için çeşitli adımlar atılmış, kanunlar çıkarılmış ve
                herkesten  önce  büyük  Türk  milleti-  “ıslahat” adı verilen pek çok yenilikler yapılmıştı ama başarılı olunamamıştı.
                nin eseridir; onun başında bulunmak
                bahtiyarlığına  ermiş  bulunan  bizler
                ise ancak onun şuurlu fedakârlığı sa-  XX. yüzyılda, Atatürk önderliğinde birçok alanda yeni kurumlar oluşturuldu.
                yesinde fikir ve iman birliği içinde or-  Çağın gereklerine uymayan eski kurumlar yenilendi. Türk milletinin tarihî
                tak vazife görmüş, öylece başarı ka-  birikimleri esas alınarak yapılan tüm bu çağdaşlaşma çabalarına Türk inkılabı
                zanmış  insanlarız.  Hakikat  bundan   adı verilir. Türk inkılabının esasları Atatürkçü düşünce sistemini oluşturur ve
                ibarettir.” dedi. Mehmet Önder, Atatürk   Atatürk ilkeleri şeklinde somutlaşmıştır (Görsel 3.1).
                Konya’da, s. 100-101. (Kısaltılmıştır.)
                                                       Efendiler, milletimizin hedefi, milletimizin ülküsü bütün
                Atatürk’e göre bir milletin kaderini
                etkileyen başarılar kişilere mi yok-   cihanda tam manasıyla medeni bir toplum olmaktır.
                sa topluma mı aittir?




                      Osmanlı Devleti’nin resmî gazetesi                    TBMM kanunları İstanbul ve Trakya’da
                      Takvim-i Vekayi’nin son sayısı çıktı.                       uygyulanmaya başlandı.
                                        1922                                                   1922

               100                    4 Kasım                                                 6 Kasım
   1   2   3   4   5   6   7