Page 145 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 145

Kardeşlerin bırakması: İhanet duygusu, kandırılma /  Peki ya insanlar hala umursamazsa? Yaşanacak
           zorluklar? Umursamaz olanlara nasıl fark ettirebiliriz?
               Kara kıl: Yas, hüzün, başa çıkmama hissi. /Nerede umudumuzu kaybediyoruz? Umudu nasıl yeşertebi-
           liriz? Yaratıcı süreç nasıl işler?

               Başka bir diyar: İç Dünya, Farklı koşullar, Dünya’da bulunan çözümler / Dünyadaki çözümler nelerdir?
           Yaratıcı bir şekilde bu çözümlerin anlatılması? Daha büyük problemler yaşayanların başına neler gelmiş? Ör-
           neklerin somutlaştırılması.
               Çeşme: Sularımız. /  Suyumuzu canavar tıkarsa ne olacak? Daha hangi değerlerimizi yok edecek?

               Nine: Yol gösteren, bilgelik. / Bilim insanları, sanatçılar, edebiyatçılar nasıl farkındalık katmış? Bununla
           ilgili çekilmiş filmler, resimler, bilimsel çalışmalar nelerdir?

               Büyük Anne Kuş ve İyilik: İyiliği paylaşacak gruplar bulmak. Dayanışma çağrısı yapmak / Kimler daya-
           nışmaya katılabilir? Hangi gruplar su sorunlarıyla ilgileniyor?

               Baldırından parça vermek: Fedakârlık, sonuna kadar devam etme gücü, vazgeçmeme / Duyular yapma,
           gruplaşma ve zaman ayırma

               Kötünün Ölmesi: Sorunla ilgili farkındalık yaratma süreci

               Anlatımın Modernleştirilmesi

               1.  Burada öğretmen ve öğrenciler masalı modern sorunlara işaret eder şekilde revize edebilirler. Yaban-
           cılaştırma ile eğlenceli hale gelebilir. Önemli olan böylesi bir esprinin en fazla 2 kere olmasıdır. Yoksa masalın
           etkin anlatımı zayıflayacaktır. Yine de dilenirse tüm masal böyle esprili bir şekilde anlatılabilir.

               Örnek: Dev Elma’ya musallat olmuş, kocaman bir ısırık almış ve öksürmeye başlamış. “Bu nasıl bi’ elmadır
           ya, saman gibi! Nerde eski elmalar..” Demiş ama çok açmış yemeye devam etmiş.
               Örnek: “Ninecim bana biraz su verir misin?” “Eh oğlum nasıl vereyim, bizim sular arsenikli, arsenik cana-
           varı işgal etti.”

               Örnek: Anlatıcı şöyle başlayabilir: “Dostlar, toplanın çevremize. Size anlatacağım bir masalım var. Birazı
           da gerçek… Ee ne demiş atalarımız, masallar gerçeklerin aynasıdır. Bu masal sularla ilgili, Keloğlan, devler,
           sihirle ilgili; yeraltı, peri kızları ve arsenikle ilgili… Bir varmış bir yokmuş diyelim ve hep var olmasına niyet
           ettiğimiz sulardan dinlediğimiz bir masalı size anlatalım;

               Bir zamanlar, bereketli mi bereketli bir krallıkta… vb.”





                                                                                                                     137
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150