Page 142 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 142

Nine: Yol gösteren, bilgelik. / Başa çıkmak için sizce kimden tavsiye alabiliriz? Hangi kaynaklar yardımcı
           olabilir.
               Büyük Anne Kuş ve İyilik: Kendine değer verme, başkalarına değer verme / Kendine değer vermek ne
           demektir? Hem kendimize hem başkalarına nasıl iyilik yapabiliriz?

               Baldırından parça vermek: Fedakârlık, sonuna kadar devam etme gücü, vazgeçmem / Hiç vazgeçmediği-
           niz bir an oldu mu? Fedakârlık nedir, devam etme gücü nasıl elde edilir?

               Kötünün Ölmesi: Kendi içindeki kendine değer vermeyen benliğin ölümü, benlik değişimi. İyileşme hali.
           / İçinizde sizi korkutan sesler var mı? O sesler ne zaman konuşur? O sesler ne der? Masalın orijinalinde kar-
           deşler ölmektedir lakin şehri terk etmeleri de benzer sembol içerir. Kötünün alt edilmesi bu sembole dahildir.

               Bütün bu soru ve cevaplar üzerine imgeler seçilir ve hayalle yaratılır.  Ardından bu masala duygular ekle-
           nir. Öğretmen her sahnede sorar “Sizce prensler devi okla beklerken ne hissediyordur?” “Cesaret, korku vs.”
           Örneğin Keloğlan ihanete uğradığında hissettiği ihanet duygusu, acı eklenebilir. Olası duygular yazılırken hem
           fikir olunan duygular tartışmayla belirlenerek seçilir. Artık masal imgelere ve duygulara dönüşmüş anlatıma
           hazır hale gelmiştir. Masala eklenmesi elzem söz kalıpları varsa onlar da eklenir.

               Masalın Kokusu ve Sesi: Ortak Düş Yaratmak

               Bu aşama yukarıdaki sorularla birlikte yapılabilir. Burada bazı kritik aşamalarda hangi müzik aletiyle nasıl
           ses çıkarmak gerektiğini veya kritik anların nasıl koktuğu tartışılır. Koku için aromatik yağlar veya oda koku-
           ları tercih edilebilir. Sınıfça karar vermek yaratıcılığı arttıracağı için detaylı bilgi verilmemesi en iyisidir lakin
           bazı örnekler eklenmiştir. Burada seçilecek eşikler şunlar olabilir. 4-5 taneden fazla seçilmemelidir;

               Devin elmayı yemesi - Elma kokusu, hoş çiçeksi kokular

               Keloğlanın devle karşılaştığı an - Davul sesi, metal sesler
               Keloğlanın devi kovalaması - Hızlı müzikler, telli çalgılar

               Kuyuya İniş - Topraksı kök kokuları / Müzik olarak da yavaş telli çalgılar, ritmik bendir, davul sesi.

               Kızla karşılaşma - Çiçeksi kokular / Romantik keman sesleri.

               Dev ile savaş - Hızlı müzikler, telli çalgılar, davul sesleri (Burada devin kükremesi müzikle yapılabilir.

               İhanet- Dramatik müzikler, keman sesi.
               Başka bir diyara gidiş - Limon, portakal, tarçın gibi sıcaklık veren kokular






           134
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147