Page 327 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 327

Kinetik Sürtünme Katsayısının Bulunması
                  Tahta Levha üzerinde 1. cismin rahat kayacak şekilde belli bir açıya ayarlanır.

                  Tahta levha üzerine konan cismin aldığı yol (d), yüksekliği (h) ve süre (t) bir cetvel ve kronometre yar-
           dımı ile ölçülür. Açı (θ), ivme (a ) ve kinetik sürtünme katsayısı (µ ) bulunur.
                                          x
                                                                           k
               sinθ= h/d  θ = sin   ( h/d)
                                 -1
                         2
                           1/2a t = d
                            2
                          x
                            ma = mgsinθ- µ  mgcosθ
                         x            k
                  Yukarıdaki basamaklar 2. cisim için tekrarlanır.
                  Yukarıdaki basamakları aynı cismin farklı yüzeylerini kullanarak tekrarlanır.

                                       ÇALIŞMALARIN SUNUMU İÇİN ÖNERİLER


               Aynı boyutta fakat farklı yüzeylere sahip levha ve cisimler tasarlanarak görsel açıdan da keyifli sunumlar
           yapılabilir. Örneğin, üç tane ahşap levhadan biri tamamen kağıt kaplanıp boyanabilir. Diğeri keçeyle veya baş-
           ka bir malzemeyle kaplanabilir. En son levhanın üzerine sabun sürülebilir. Farklı cisimler kullanılarak renkli ve
           eğlenceli sunumlar yapılabilir.

                  ÇALIŞMANIN GELİŞTİRİLMESİ - DEVAM ETTİRİLMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER


               Rampadan aşağıya yuvarlanma hareketi incelenebilir. Statik sürtünme kuvveti sayesinde dönme hareketi
           yaptığından dolayı statik sürtünme kuvveti hesaplanabilir. Farklı yarıçaplarda silindirlerin veya farklı yarıçap-
           lardaki kürelerin neden aynı sürede rampadan aşağıya yuvarlandıklarını sorularına cevap bulunabilir.

                                                         KAYNAKLAR


               1.  https://www.youtube.com/watch?v=Pj-_nD9Q4FU
               2.  https://www.youtube.com/watch?v=eUpZ0yyFNyc














                                                                                                                     319
   322   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332